Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Konferens om offentlig konst: Varför finns det bara statyer av män till häst?

Flickor som gestaltar hästar
City Horses by Byström Källblad. Foto: Tina Axelsson

Vi ser ständigt monument av kungar och hjältar till häst i den offentliga konsten. Men var är kvinnorna? Kan en flock ”mänskliga hästar” påverka hur vi ser på konst, makt och den kvinnliga kroppen i det offentliga rummet? Den 23 maj arrangerar Lunds universitet en tvärvetenskaplig konferens som tar upp just frågor om hur det offentliga rummet används.

Konst ger oss möjlighet att reflektera över existentiella frågor och har stor betydelse för att skapa delaktighet och tillhörighet. Enligt FN är det faktiskt en av våra mänskliga rättigheter att få uppleva konst. Men den konst som finns i det offentliga rummet påverkas av faktorer som ekonomi, politik och makt. Vem styr konsten och vem får synas?

Dessa frågor diskuteras vid konferensen Caring and Daring – public art building common ground? vid Lunds universitet den 23 maj. Konferensen, som syftar till att väcka nya frågor om den offentliga konstens roll och formbarhet och de institutionella ramarna för de aktörer som producerar, initierar och/eller finansierar offentlig konst, vänder sig till aktörer inom både akademin och kultursektorn, och till andra med intresse för offentlig konst.

– Offentlig konst förväntas främja demokratin och skapa nya arenor för möten. Men vid beställningskonst är relationen mellan konstnärens frihet och det politiska eller ekonomiska beslut som ligger till grund, inte alltid helt tydlig, säger Fredrik Andersson, professor vid Ekonomihögskolan och en av initiativtagarna till konferensen.

Under konferensen medverkar Anna Källblad och Helena Byström, konstnärsduon bakom City Horses, som är en urban dansföreställning med kvinnliga dansare som tar upp makt och närvaro av den kvinnliga kroppen i det offentliga rummet. I anslutning till konferensen galopperar de ”mänskliga hästarna” runt i Lund, som ett monument i ständig rörelse. Rörelserna och koreografin låter dansarna bryta mot förväntningar, utmana och ta plats genom hästmetaforer. Det är ett sätt att hylla alla kvinnors styrka och mod.

– Inte bara hjärnan - utan hjärtat, kroppen och sinnena är i fokus i Lunds universitets satsning på att synliggöra konst och kultur. Genom att förena vetenskap och konstnärliga uttryck vill vi öppna fönstret mot det okända, oväntade och outgrundliga för att öka utforskande och nya uttryck, säger Anna Lyrevik, rektorsråd vid Lunds universitet och en av medlemmarna i den tvärvetenskapliga forskargrupp vid Pufendorfinstitutet, Lunds universitet, som arrangerar konferensen.

City Horses i Lund den 23 maj

I Anna Källblad och Helena Byströms verk City Horses möts dans och offentlig skulptur i en stadskoreografi om konst i offentliga rummet, makt och kvinnokroppen. 

Dansprogrammet startar vid Skissernas Museum kl 16 och passerar bland annat Lundagård, Clemenstorget, Stadsparken, Domkyrkan och Mårtenstorget.

City Horses performance i Lund i arrangeras av Pufendorfinstitutet och Skissernas Museum vid Lunds universitet i samarbete med Lunds konsthall.

Läs mer om City Horses performance i Lund på Pufendorfinstitutets hemsida

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.