Kraften i kreativa och kulturella kompetenser kan var med att lösa stora samhällsutmaningar

Anna Lyrevik och Charlotte Lorentz Hjorth
Anna Lyrevik, rektorsråd för kultur och ordförande i styrgruppen för arbete med kultur-KIC:en, tillsammans med projektledare Charlotte Lorentz Hjorth från LU Samverkan. Foto: Bodil Malmström

Den 29 april presenterades Lunds universitets kraftsamling för att kunna vara med i världens största satsning på kulturella och kreativa sektorer och näringar. Konferensen ”The Buzz of Europe” visade på möjligheter som det breda universitetet kan bidra med.

Eventet, som arrangerades i en fullsatt universitetsaula, riktade sig till alla som ville vara med i nätverket Creative & Friends som nu bildats med näringsliv, forskare, entreprenörer och städer. Dagen var en kickoff för att mötas och samverka.

– Kreativitet och innovation är en del av varje universitets hjärta. Lunds universitets motto är att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Vi är redo att göra vår del och vill bjuda in er att vara med, var rektor Erik Renströms budskap i invigningstalet.

Det gavs under eftermiddagen flera exempel på hur kulturella och kreativa sektorer och näringar driver förändring. Även att Lunds universitet är ett ”kulturellt kalejdoskop” där kultur och kreativitet tar sig uttryck på många olika sätt lyftes fram.

Birgitta Persson
Birgitta Persson, processledare från Future by Lund, pratade om existentiell hållbarhet och hur konst och kultur kan spela en väsentlig roll. Foto: Bodil Malmström

För nätverket Creative and Friends är existentiell hållbarhet det som håller ihop vad man vill åstadkomma i ett förändringsarbete. Vad är då existentiell hållbarhet?

– All utveckling är inte av godo. Vi behöver reflektera över vad som är viktigt och påverkar vår hållbara existens i de förändringsarbetet vi måste göra för att möta samhällsutmaningar, sa Charlotte Lorentz Hjorth, projektledare på LU Samverkan.

– Vi lever i en oförutsägbar värld men kultur och kreativitet kan hjälpa oss navigera och utvecklas. Vi måste bara komma igång, sa Kristina Eneroth, vicerektor för samverkan vid Lunds universitet.

Lisa Lang
Lisa Lang, Director för EU Affairs samt EIT Climate KIC, och Muchaneta Kapfunde, grundare av det digitala magasinet Fashnerd, diskuterade morgondagens villkor för modebranschen och att vi behöver ställa om till mer cirkulärt mode med minskade returer av varor och mindre slit och släng. Foto: Bodil Malmström

FAKTA KIC:
Europeiska institutet för innovation och teknik (EIT) är ett EU-organ med syfte att stärka Europas innovationsförmåga. EIT är en viktig del av Horisont Europa som är EU:s ramprogram för forskning och innovation.

En EIT Knowledge and Innovation Community, KIC, sammanför partners från industri och näringsliv, forskning och högre utbildning i syfte att stärka innovationsförmågan. Det finns idag åtta KIC:ar som alla rör specifika områden såsom klimatförändringar, hållbar energi och digitalisering.

Ansökan Creative Futures består av 50 huvudpartners från 20 olika länder i Europa. Lunds universitet är den enda svenska huvudpartnern. Utvärderingsprocessen av ansökningarna till EIT Kultur-KIC startar nu och väntas vara klar inom ett par månader.