Listan om fem reflektioner kring internationalisering

Anna von Barth, internationell koordinator vid Naturvetenskapliga fakulteten, har jobbat med internationella frågor vid LU sedan början av 1990-talet. Inför sin förestående pensionering listar hon fem centrala aspekter som LU bör bära med sig i det fortsatta arbetet med internationalisering.

Anna von Barth. Foto: Ragnhild Möller

Involvera fler anställda. Studenterna har länge varit rörliga, men det går förvånansvärt långsamt med internationaliseringen vad gäller lärare och övrig personal. Antalet utländska masterstudenter ökar, och internationaliseringen berör numera alla områden inom universitetet. Behovet ökar vad gäller lärare med erfarenhet av att undervisa på engelska och med kompetens i interkulturell kommunikation.

Utbyte som tyngre merit. Det måste bli meriterande att som lärare ha åkt på utbyte till ett utländskt universitet. Vid tillsättning av tjänster ska undervisning vid ett utländskt universitet vara en merit som beaktas i högre grad än hittills, utöver ens forskningsinsatser och andra meriter.

Grundutbildning på engelska. Idag ges nästan alla av Lunds universitets kandidatprogram på svenska, men i framtiden kommer sannolikt många av dem att ges även på engelska. Hela världen är under förändring. Vi -lever i en alltmer globaliserad värld där 25 procent av världens befolkning år 2025 kommer att vara under 25 år – mobiliteten bland unga kommer att öka när de ska välja utbildning.

Nischade masterkurser. Konkurrensen om masterstudenter kommer att öka. Det är viktigt att vi får hit de bästa studenterna och satsar på kvalitet istället för kvantitet om vi vill ligga högt på rankinglistorna. Konkurrensen -mellan svenska lärosäten kommer att öka inom detta område och då måste vi hitta sätt att nischa oss vad gäller masterkurserna.

Fred och fostran. Det finns i grunden en fredstanke med internationaliseringsarbetet; att skapa möten över nationsgränser. Det har också ett fostrande syfte för de unga. De studenter som kommer hem efter sin internationella vistelse har ofta fått nya perspektiv inte bara vad gäller studierna utan även beträffande livet i stort. Detta är värdefullt att komma ihåg i arbetet med internationaliseringsfrågor vid universitetet.

Lena Björk Blixt