LTH-doktor med vattenfokus ny minister i Tunisien

Porträtt av kvinna.
Akiça Bahri, som har disputerat på LU, är ny minister för jordbruk, vattenresurser och ­fiske i Tunisien.

Det är i en svår tid som Akiça Bahri har tagit över ansvaret som minister för jordbruk, vatten­resurser och fiske i Tunisien. Men med en doktorsexamen i vatten­frågor från Lund och många internationellt tunga poster kände hon sig redo för uppdraget.

Sedan 2011 och starten på den arabiska våren har ledande politiker i Tunisien försökt övertala Akiça Bahri att acceptera en ministerpost i regeringen. Hon har styvnackat tackat nej. Ända tills nu.

– Jag kände att min kunskap och erfarenhet verkligen kunde vara till nytta för landet, och har genom min tidigare roll som statssekreterare även fått en bredare förståelse för politikens villkor.

Jordbruksingenjör

Akiça Bahri är utbildad jordbruksingenjör och har i hela sitt yrkesliv arbetat med vatten på olika sätt. Det har handlat om förvaltning och utveckling av vattenresurser och inverkan på miljön med fokus på till exempel kvalitet och effektivitet. Hon disputerade vid Lunds universitet 1995 på en avhandling om de miljömässiga effekterna av användning av förorenat vatten och avloppsslam i Tunisien.

Handledare var professor Ronny Berndtsson på LTH.

– Ronny är den människa som allra mest har påverkat min karriär genom sin djupa kunskap, sitt nätverk och sitt uppmuntrande sätt, säger hon.

Vattenresurser i torra områden

Men hennes historia med LU går ännu längre tillbaka i tiden. Redan 1984 var hon här för att delta i en kurs som handlade om att utveckla vattenresurser i torra områden. Hon och hennes kunskaper gjorde intryck och hon ombads efter kursen att själv under­visa i en praktisk del av utbildningen, ­vilket hon sedan gjorde varje år under en lång period. Det handlade om traditionella metoder för bevattning med bräckt vatten och användning av återvunnet vatten och slam. Ett ämne som löpt som en röd tråd genom hela hennes yrkesliv.

Hon har även varit involverad i ett EU-projekt om jordbrukares anpassning och hållbarhet: tillsammans med flera LU-forskare, bland andra Ronny Berndtsson.

– Jag har varit i Sverige, främst i Lund och Stockholm, oräkneliga gånger i olika sammanhang. Bland annat under World Water Week*. Jag ser Sverige som mitt andra hemland och har alltid blivit väldigt varmt mottagen där, säger hon.

Minister i Tunisien

Sedan september i år är hon minister i Tunisien med ansvar för jordbruk, vatten och fiske. Utmaningarna inom hennes ansvarområde är stora. Dels handlar det om den globala klimatförändringen. Jordbrukarna måste anpassa sig till de återkommande effekterna, som vattenbrist, sämre vatten­kvalitet och skogsbränder, och samtidigt kunna bidra till livsmedelssäkerhet för ett allt mer utsatt samhälle.

Dels har ju även pandemin i grunden ändrat förutsättningarna för både jordbruk och fiske.

– I och med covid-situationen måste vi tänka igenom hela produktionskedjan. Till exempel hur vi bättre kan stödja små jordbruk både nu och i framtiden. Jag är också mycket mån om att stötta kvinnor i jordbrukssektorn, och även att få de unga att vilja stanna kvar i landet och jobba inom jordbruket. Det finns också stort utrymme för produktutveckling och jag vill gärna bidra till att sätta Tunisien på kartan genom att marknadsföra det vi har som är unikt, säger Akiça Bahri.

Akiça Bahri

Akiça Bahri disputerade vid LU med avhandlingen “Environmental impacts of water and sewage sludge use in cultivated fields in Tunisia”. Hon har varit samordnare för African Water Facility (AWF) vid African Development Bank och professor vid National Research Institute for Agricultural Engineering, Water and Forestry och National Agricultural Institute of Tunisia.

Bild på tidningsomslag.

LUM 6 / 2020

LUM 6 2020 (PDF 3,8 MB ny flik)

Bläddringsbar version – issuu.com

Webbversionen

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English