LU Futura presenterar: Ullrika Sahlin

Porträtt, kvinna. Foto.
Ullrika Sahlin, docent i miljövetenskap.

Ullrika Sahlin är docent i miljövetenskap vid naturvetenskapliga fakulteten. Hennes forskning handlar om hantering av osäkerhet i riskanalyser och evidensbaserat beslutsfattande.

Vilka framtidsfrågor ligger dig varmt om hjärtat?

– För att möta framtida utmaningar behöver individer och samhällen bli bättre på att fatta beslut baserat på vetenskaplig kunskap, och samtidigt öppna upp för sätt att väga in osäkerhet. En stor utmaning är att stärka förtroendet för vetenskap och demokratiska samhällen.

Varför tror du att den frågan är betjänt av tvärvetenskap?

–  Låg tilltro till vetenskap och faktaresistens öppnar upp för kortsiktiga beslut drivna av andra intressen än mänsklighetens bästa. Det behövs forskning på hur vetenskaplig kunskap produceras, hur den kommuniceras och hur den används i samhället. En tvärvetenskaplig ansats är värdefull för att förstå olika former av vetenskaplig kunskap, beslutsproblem och människors beteende.

– Osäkerhet är något som finns i människor – det är någon som är osäker. Krasst sett finns det inga vetenskapliga sanningar, utan många mer eller mindre osäkra vetenskapliga experter. Osäkerhet kan formaliseras när vi använder modeller, men det är inget som går att direkt observera.

– Hantering av osäkerhet är mer än statistisk analys eller simulering under olika scenarier om framtiden. Det behövs forskning om hur förtroendet för vetenskap kan förbättras genom ökad transparens om såväl osäkerhet som hur värderingar styr hur kunskap produceras för att ge stöd till samhället.