Lunds universitet i europeisk toppklass i hållbarhetsrankning

Universitetshuset foto Kennet Ruona
Foto på Universitetshuset i Lund Foto: Kennet Ruona

Lunds universitet hamnar på plats 12 av 700 rankade lärosäten i QS World University Ranking: Sustainability, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. Det är tredje bäst i Europa.

QS World University Rankings: Sustainability är ett ramverk för att visa hur lärosäten vidtar åtgärder för att ta sig an globala utmaningar inom hållbarhet.

Det är glädjande nyheter att Lunds universitet och de svenska lärosätena placeras sig väl, med fyra lärosäten på topp 100. Det är en ny ranking vi kände till, men inte i detalj vad den skulle baseras på eller hur den skulle tas fram. Detta gör det svårt att veta hur stabila resultaten kommer att vara mellan åren men givetvis hoppas vi att Lunds universitet fortsätter att placera sig väl, säger Erika Söderstjerna, utredare vid universitetsledningens staber.

Miljöpåverkan och social påverkan

Rankingen består av två områden: miljöpåverkan samt social påverkan. Inom miljöpåverkan finns det tre undergrupper: hållbar utbildning, hållbara institutioner samt hållbar forskning. Inom social påverkan finns fem undergrupper: anställbarhet och möjligheter, jämlikhet, livskvalitet, effekt av utbildning samt kunskapsutbyte.

• Inom området miljöpåverkan rankas Lunds universitet på plats 13 totalt. Bästa underkategori är Sustainable research/hållbar forskning där Lunds universitet rankas på plats 4 i världen med 99.1 poäng av 100.
  • Inom området social påverkan rankas Lunds universitet som nummer 36 totalt. Bästa underkategori rankas är livskvalitet där universitetet rankas som 12 i världen med 97.1 poäng.

– Vi ska vara väldigt stolta över den kollektiva insatsen som ligger bakom resultatet. Även om det finns mycket kvar att göra för att bli hållbara, är det många som gör ett gediget arbete med hållbarhetsfrågorna inom forskning, utbildning och förvaltning på universitetet, säger Henrik Smith, föreståndare vid Lunds universitets Hållbarhetsforum.

I arbetet med att ta fram rankningen har QS engagerat fler än 40 världsledande experter från 20 länder i sin rådgivande grupp. QS har utgått från data som lärosäten själv rapporterar in, samt forskningsdata från Elsevier samt anseendeundersökningar som QS genomför. Även FN, Världsbanken, Yale University samt Academic Freedom index har använts som datakällor.

Mer om rankningen på QS sida

Fakta

Totalt har 700 lärosäten rankats, varav 303 är europeiska och 8 svenska. Överst kommer Berkley i Kalifornen, USA. Edinburgh på 4:e plats är högst rankade europiska lärosäte. Uppsala är högst rankade svenska med placering 11, placering 2 i Europa, med Lunds universitet tätt inpå med placering 12, placering 3 i Europa.