Lunds universitet växte under coronapandemin

Foto på Universitetshuset och magnolior. Foto: Kennet Ruona
Foto: Kennet Ruona

Lunds universitet stod sig väl ekonomiskt under coronapandemin 2020. Universitetet ökade sin omsättning och landade på strax över nio miljarder kronor. Universitetet fick ett ökat utbildningsuppdrag från regeringen och fler studenter än tidigare sökte och antogs till utbildningar. Även antalet anställda ökade med cirka 300 till 7333 personer jämfört med året innan.

Lunds universitets styrelse har nu klubbat årsredovisningen för 2020. Ekonomin är fortsatt mycket god trots ett år av corona som satte sin prägel på hela samhället och även påverkade universitetets kärnverksamheter utbildning, forskning och samverkan påtagligt.

Omsättningen var drygt nio miljarder kronor och 70 procent (6,3 miljarder kronor) av intäkterna rör forskning och forskarutbildning varav drygt hälften var externa bidrag. Resultatet blev ett överskott på 77 miljoner kronor fördelat på 57 miljoner inom utbildningen och 20 miljoner inom forskningen.

- Att vi går in i 2021 med denna styrka är väldigt betryggande. Tiderna är fortfarande osäkra och coronapandemin är alltjämt kvar och det är för tidigt att säga hur den kommer att påverka samhället och universitetets verksamhet på sikt, säger Lunds universitets rektor Erik Renström.

Antalet helårsstudenter ökade och 2020 hade Lunds universitet 28 340 helårsstudenter (26 802). Antalet som registrerade sig har ökat på alla utbildningsformer men störst ökning har skett på fristående kurser. Drygt 7300 personer är anställda och det är en ökning med cirka 300 personer sedan året innan och främst rör ökningen forskning (forskare, forskarstuderande och lektorer).

Lunds universitet fick ett ökat utbildningsuppdrag från regeringen inom bland annat bristyrken, sommarkurser, distanskurser och livslångt lärande. Universitetet har bland annat omsatt dessa i nya utbildningar såsom Studiechansen som tar vara på universitetets ämnesbredd och vars kurser ges på distans.

- Resultatet visar att Lunds universitet har lyckats väl att hantera utmaningarna under pandemin. Vi har kunnat ställa om och anpassa vår verksamhet efter samhällets behov med en fortsatt hög kvalitet i verksamheten. Ekonomiskt finns dessutom utrymme att göra fler gemensamma satsningar framöver för att möta stora samhällsutmaningar t.ex. inom hållbarhet, säger Erik Renström.

Lunds universitets årsredovisning (PDF, 5,7 MB)

Kontakt:
Planeringschef Tim Ekberg, tim.ekberg@rektor.lu.se, 070-527 22 88