Många orsaker att fira

Mitt i stormens öga delade Lunds universitet ut stipendier till utvalda studenter i musik och musikvetenskap. Vid samma ceremoni avtackades samtidigt trogna medarbetare som nått pensionsålder.

Att Lunds universitet har trogna medarbetare är ett väl känt fenomen. Vid avtackningen av årets pensionärer framkom att 2 anställda vigt dryga 40 år av sina liv till Lunds universitet kom som en tydlig bekräftelse på detta.

Pensionsavtackningen firades med en fantastisk julkonsert i Universitetshusets aula, efter välsmakande kaffe med dopp den 5 december. För skönsång, ljuv musik och fantastisk stämning stod Akademiska kapellet samt Lunds Akademiska Kör, medan stormen Sven rasade runt knutarna. Även alla anställda var inbjudna till denna konsert.

Vid detta tillfälle föll det sig också naturligt att dela ut stipendier till utvalda studenter i musik och musikvetenskap. Stipendierna möjliggörs av en donation av Birgit Ekelund som har inrättat en fond till minne av sin bror. Fonden heter Torsten Tegstams fond för studier i musik och musikvetenskap och delade för första gången, ut 3 stipendier.

De glada stipendiaterna hette Anna Edström, Pernille Mejer Richardt och Mikko Zuñiga Jokela och de fick motta stipendiet från Birgit själv under konserten. (utom Pernille som satt fast med Sven)

Andra som också kunde fira var Akademiska kapellet och Lunds Akademiska Kör vilka fick ett gåvobrev, från samma Birgit, om 200,000:- som bidrag till den förestående turnén till USA i maj. När detta överräcktes fick Birgit intensiva applåder, både från publiken och från mottagarna. Både Birgit och Ulf Alfredsson, som möjliggjort donationen, tackades med tjusiga blomster av Tomas Olsson, utbildningsansvarig vid avdelningen för musikvetenskap.

Publicerad: 2013-12-18