Många vill läsa juridik i sommar

Den 17 mars var sista anmälningsdag till sommarens kurser. Drygt 4500 personer har sökt en eller flera sommarkurser vid Lunds universitet. Två kurser är överlägset populärast: ”Internetbaserad juridisk introduktionskurs” och ”Juridik: Nätburen kurs i arbetsrätt”.

Antalet sökande i tid till sommarkurser har ökat de senaste åren. 2012 sökte 3687 individer sommarkurser, 2013 var siffran 4283 och i år 4512.

Lunds universitet erbjuder i år 27 sommarkurser inom exempelvis biologi, juridik, musik, religionsvetenskap och arkitektur.

De fem mest populära kurserna är:

1. Internetbaserad juridisk introduktionskurs (2420 sökande)
  2. Juridik: Nätburen kurs i arbetsrätt (2114 sökande)
  3. Tros- och livsåskådningsvetenskap: Det onda och de onda – från demoner till psykopater (369 sökande)
  4. Tros- och livsåskådningsvetenskap: (O)intelligent design? En studie i semivetenskap (181 sökande)
  5. Baskurs för universitetsstudier (179 sökande)

Här kan du se alla sommarkurser som ges vid Lunds universitet 2014

Helena Lind