Mat för kroppen och hjärnan

Charlotte Erlanson-Albertsson
Charlotte Erlanson-Albertsson, professor vid Lunds universitet, tipsar om kostråd.

Charlotte Erlanson-Albertsson vid Lunds universitet har under 25 år forskat om aptitreglering, kroppens energibalans och om hur vi ska äta för att hålla oss friska och glada, både kroppen och hjärnan. Här kommer hennes kostråd.

Vi äter för mycket, för ofta och mer sött, salt och fett än vi borde. Kroppen gillar inte det. Den blir stressad, berättar Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi.

I den här filmen, som är på engelska, får du följa med när Charlotte gör sin inköpsrunda och berättar bland annat om:

• varför vi ska äta ”tre färger grönsaker” per dag
  •  varför vi ska vara försiktiga med för stora mängder rött kött
  • de goda proteinerna och viktiga fetter i fisk
  • att kroppen behöver hjälp att räkna antal brödskivor
  • hur thylakoider i gröna blad påverkar hormoner som reglerar vår mättnadskänsla
  • varför te och kaffe är bra för hälsan

Se filmen (på engelska):

Katrin Ståhl

Kontakt

Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk- och fysiologisk kemi vid Lunds universitet
Tel: 046 222 85 89, 070-288 1782