Min coronavardag: ”LU har blivit en racerbil!”

Två kvinnor.
Tove Eriksson och Anna Löthman arbetar på plats men med distans. Foto: Katarina Csanta

LUM har träffat medarbetare som arbetar med vitt skilda saker runtom på universitet, men som alla påverkas av pandemin – både i arbetet och utanför.

Tove Eriksson och Anna ­Löthman, kommunikatörer på Ekonomi­högskolan

Många jobbar hemifrån i corona­tider, men inte ni. Varför?

– Vi bor i Lund och våra respektive jobbar hemifrån. På jobbet får vi arbetsro i egna rum och det är så glest i korridorerna nu att det känns tryggt att vara här. Numera äter vi dock lunch i ett stort konferensrum med ordentligt med utrymme mellan oss allihop.

Har era sätt att arbeta och tänka runt jobbet förändrats? Hur?

Anna: – Jag jobbar i vanliga fall mycket med att stötta våra lärare i övergången till lärplattformen Canvas, men nu supportar jag i digital undervisning överlag. Tempot är riktigt högt!

Tove: – Jag går utanför min comfort zone och modererar till exempel webbinarier för blivande studenter på våra internationella program. Så utvecklande!

Vad längtar ni efter att få göra efter covid-19?

Anna: – Det blir underbart när års­cykeln med förväntansfulla studenter i september och lyckliga studenter i juni kommer igång igen.

Finns det något positivt i det som har hänt?

Tove: – Just nu är LU en racerbil! I vanliga fall är LU ett stort fartyg med hundratals småbåtar som rör sig i dess kölvatten. Varje rörelse blir långsam.

Anna: – Det brukar vara nästan omöjligt att vända den skutan. Men nu har det gått fort och vi har lärt oss massor!