Ny nätkurs ska lotsa utlandsfödda in i den svenska finans- och bostadsvärlden

Sedlar och mynt. Riksbanken.
Foto: Riksbanken

Hur lånar man till en bostad i Sverige? Eller pensionssparar? Olga Balakina är forskare i finans, men som ny i Sverige saknade hon kunskap om vårt finansiella system. I dag lanserar hon en öppen nätkurs i finans tillsammans med forskarkollegorna från Lund. Målgruppen: utlandsfödda – och alla andra som behöver lära sig hur lån och sparande fungerar.

Kursen heter en Enkel kurs i Finans. Den är skapad av forskare och lärare i nationalekonomi vid Lunds universitet och Aarhus universitet i samarbete med Finansinspektionen.

– Kursen är öppen för alla intresserade. Vi har märkt att många som är födda i Sverige säger att ”det här låter väldigt användbart, jag skulle också vilja ta den här kursen”, säger Claes Bäckman, biträdande universitetslektor vid Aarhus universitet.

Kursen lanseras officiellt i dag 21 oktober och är gratis tillgänglig på www.finanskurs.se.

– Vi började för några år sedan med en fysisk version av kursen för nyanlända invandrare som studerade på den så kallade ”Korta Vägen” på Folkuniversitet före pandemin, säger Anders Vilhelmsson, universitetslektor i nationalekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Kursen är uppdelad i fyra delar:

• Grunder i finansiell kunskap,
  • hur man köper ett hus,
  • hur man sparar för sin pension
  • och hur man investerar pengar på, till exempel, aktiemarknaden.

Varje del har inspelade videor med lärarna, listor med viktiga ord och en lista med frågor som du kan ta med dig till banken för att undersöka dina alternativ för ett lån.

– Vi vill att folk ska göra ett bättre informerat val och lära sig att undvika ekonomiska misstag. Vi säger inte till folk vad de ska göra, istället ger vi dem information för att hjälpa dem att fatta beslut baserat på sin egen situation och preferenser, säger Olga Balakina, biträdande universitetslektor vid Aarhus universitet.

Läs en längre intervju om den nya kursen på ehl.lu.se

Mer om kursen

Kursen En enkel kurs i finans lanseras officiellt i dag 21 oktober. Den är gratis tillgänglig på finanskurs.se. Kursen är delvis finansierad av Finansinspektionen. Den har utvecklats av följande forskare:

Olga Balakina

Claes Bäckman

Agneta Kruse

Anders Vilhelmsson

Erik Wengström

Claes Bäckman, biträdande universitetslektor, Aarhus universitet.
E-post: claes.backman@econ.au.dk
Telefon +4587165535

Anders Vilhelmsson, föreståndare, Knut Wicksells Centrum för Finansvetenskap.
Docent i nationalekonomi, Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
E-post: anders.vilhelmsson@nek.lu.se

Olga Balakina, biträdande universitetslektor, Aarhus universitet.
E-post: olga.balakina@econ.au.dk
Telefon: +4587165369