Ny universitetsledning på plats

Porträtt av kvinna.
Prorektor Lena Eskilsson. Foto: Kennet Ruona.

Förutom rektorn Erik Renström och prorektorn Lena Eskilsson, består universitetsledningen av fem nya vicerektorer med olika ansvarsområden. Den enda som sitter kvar i universitetsledningen oavsett rektorsbyte är förvaltningschefen, Susanne Kristensson.

Lena Eskilsson

Prorektor

Lena Eskilsson är fil dr i kulturgeograf och i ekonomisk geografi och är sedan 2014 verksam vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap på Campus Helsingborg. Hon är mångårig lärare och forskare och har haft flera ledningsuppdrag vid Lunds universitet som studierektor, vicedekan och senast prodekan på Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Lena Eskilsson har även varit vice ordförande i universitetets utbildningsnämnd de senaste åren och akademisk ledare för delprojekt 2 inom EUGLOH – European University Alliance for GLObal Health, ett tvärvetenskapligt projekt mellan fem lärosäten i Europa som vill ta sig an samhällsutmaningar inom global hälsa.

Vicerektor Kristina Eneroth.

Kristina Eneroth

Vicerektor för samverkan och internationalisering

Kristina Eneroth är docent i företagsekonomi. De senaste åren har hon varit prorektor vid Ekonomihögskolan med speciellt ansvar för internationella frågor, utbildning och externa kontakter. Hon kommer att arbeta med samverkan och hur universitet kan skapa nya vägar framåt tillsammans med organisationer och företag.

Vicerektor Jimmie Kristensson.

Jimmie Kristensson

Vicerektor för kommunikation, kurage och karaktär

Jimmie Kristensson är docent i vårdvetenskap och har varit ansvarig för sjuksköterskeprogrammet. De senaste tre åren har han haft uppdrag som vicedekan med ansvar för medarbetarskap och etik på Medicinska fakulteten. Han kommer att fokusera på frågor runt arbetsmiljö, ledarskap, intern kommunikation, jämställdhet och lika villkor.

Porträtt av man.
Vicerektor Per Mickwitz. Foto: Kennet Ruona.

Per Mickwitz

Vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling

Per Mickwitz är professor i miljöpolitik och fram till 2019 arbetade han som forskningsdirektör för Finlands miljöcentral i Helsingfors. De senaste två åren har han bott och arbetat i Lund, som föreståndare för Internationella Miljöinstitutet, IIIEE. Per Mickwitz är även vice ordförande för den finska motsvarigheten till Vetenskapsrådet, Finlands akademi.

Vicerektor Ann-Kristin Wallengren.

Ann-Kristin Wallengren

Vicerektor för utbildning

Ann-Kristin Wallengren är professor i filmvetenskap och har undervisat sedan början av 1990-talet. Hon har varit studierektor, biträdande prefekt och de senaste tre åren prodekan på HT-fakulteterna. I sin forskning inriktar hon sig på filmmusik, experimentella metoder, frågor om identitet och ideologi och filmstjärnor. Tidigare har hon haft uppdrag i en beredningsgrupp på Vetenskapsrådet och varit gästlärare vid University of Washington och gästforskare vid University of Southampton.

Porträtt av man.
Vicerektor Viktor Öwall. Foto: Håkan Röjder.

Viktor Öwall

Vicerektor för infrastruktur och digitalisering

Viktor Öwall har varit dekan och rektor vid LTH mellan 2015 och 2020. Han disputerade 1994 inom elektronikkonstruktion och 2010 blev han professor. Han kommer att ansvara för infrastruktur och digitalisering och är också mycket engagerad i LU:s etablering i Science Village och campusutveckling sedan sin dekantid.

Porträtt av kvinna.
Förvaltningschef Susanne Kristensson. Foto: Kennet Ruona.

Susanne Kristensson

Förvaltningschef

Sedan 2012 är Susanne Kristensson förvaltningschef och ingår i universitetsledningen. Hon svarar under rektor för universitetets administration och ekonomi samt för den universitetetsgemensamma förvaltningen. Susanne Kristensson är jurist och har tidigare bland annat varit verksam vid FN:s råd för mänskliga rättigheter och vid Polismyndigheten i Skåne. Innan hon blev förvaltningschef arbetade hon som jurist och chefsjurist vid LU.