Nya policyer för innovation stödjer ekosystem för kreativa branscher

Collage brain, face, letters

Lunds universitet med partners har fått ett anslag från EU-kommissionen om 68 miljoner kronor för att underlätta komplexa innovationsprocesser inom de kulturella och kreativa näringarna. Nya policyer för innovation behövs för att ge ekosystem inom sektorn ett välfungerande stöd med bättre tillgång till finansiering och inkubatorer så att fler idéer kan realiseras.

Komplexa innovationsprocesser med många inblandade aktörer innebär experimenterande, testning och utforskande av idéer. Med stöd av hela ekosystem av stora och små företag, institutioner, organisationer, forskare och medborgare blir det enklare att pröva nya koncept, locka investerare och snabbare komma i gång med etablering av nya bolag och verksamheter.

– Utmaningen är att dessa nätverk och ekosystem saknar bra stödmekanismer. Det ska projektet ekip, European Cultural and Creative Industries Innovation Policy Platform, ändra på, förklarar projektets koordinator Charlotte Lorentz Hjorth, Lunds universitet.

Många kuggar i innovationspolicymotorn

Metoden för att ta fram bättre policyer för de kulturella och kreativa näringarna, KKN, jämförs med en motor, ekip Engine, där olika kuggar driver fram utvecklingen. Mer än 40 nätverk och organisationer inom KKN i Europa är engagerade och redo att bidra med data om olika policyområden. Dessa data kommer att analyseras, prioriteras och behandlas vidare i ett Policy Lab. I labbet tas nya formuleringar fram och finslipas innan de testas i ett av partnerstädernas ekosystem.

Målsättningen är att genomföra 15 liknande processer genom innovationspolicymotorn under projekttiden fram till 2027. Den sista delen i varje process är att se till att de nya policyförslagen tas i bruk och får spridning och detta hanteras av en plattform som kallas ekip Observatory. Här kommer en modell som tagits fram i Lund användas – LIEPT, Lund Innovation Ecosystems Portfolio Tracking. Den gör det möjligt att följa portföljers utveckling i innovationsekosystem.

– Kultur och kreativa näringar är väldigt viktig både som meningsskapare och för den omställning som behövs göras i hela världen. Det finns ett stort behov av nya policyer för innovation och i detta viktiga EU-projekt kommer forskning och kompetens inom innovation på Lunds universitet samt vår strategiska satsning på kultur och kreativa näringar till god användning, säger Erik Renström, rektor för Lunds universitet.

Nya policyer viktiga för grön omställning

Ett exempel där ekips policymotor kan underlätta innovation är inom EU:s gröna giv och ett nytt direktiv om digitala produktpass. Alla produkter i EU ska kunna spåras för att kunna avgöra om de har tillverkats på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Här kan ekips policymotor ta fram förslag på hur man i lokala innovationsekosystem genom policys kan stödja utveckling av nya textilier och kläder som har ID taggar med information. Det skulle möjliggöra cirkulära processer och återvinning på nya sätt och bidra till den gröna omställningen i Europa.

– Genom att Lunds universitet är huvudansvariga för ekip kommer vi att bli en central spelare inom Europas kulturella och kreativa branscher och ligga i framkant av idéutvecklingen för områdets innovation. Det stärker bilden av oss som ett kulturuniversitet, säger Anna Lyrevik, rektorsråd för konst- och kulturfrågor.