Nytt centrum om luminiscens välkommen mötesplats för forskare

Porträtt av man och kvinna-
Christian Bernhardsson, föreståndare för strålningsfysikernas luminiscenslabb i Malmö , och Helena Alexanderson, föreståndare för geologernas luminiscenslabb i Lund. Foto: Johan Joelsson

Naturvetenskapliga och Medicinska fakulteten har bidragit med pengar till ett internationellt centrum för luminiscens­forskning. Satsningen – som nyligen invigdes med en workshop – involverar geologer, arkeologer och strålningsfysiker som jobbar med allt ifrån datering av inlandsisar till mätning av kärnkraftsstrålning med salt.

Efter att ha passerat en ljussluss bestående av tunga draperier famlar jag runt en stund innan ögonen vänjer sig vid den röda mörkrumsbelysningen. Jag befinner mig i ett laboratorium på Geologiska institutionen. Tack vare infrastrukturbidrag på två miljoner kronor från de naturvetenskapliga och medicinska fakulteterna kunde labbet nyligen uppdateras med nya mätinstrument. Modern utrustning kunde också köpas in till Medicinsk strålningsfysik i Malmö. Satsningen blev upptakten till instiftandet av ett internationellt centrum för luminiscensforskning – Lund Luminescence Centre for Dating and Dosimetry.

Tvärvetenskap ger nya perspektiv

– Det är väldigt roligt med det här tvärvetenskapliga angreppssättet. Genom satsningen har vi lärt känna strålningsfysikerna bättre och fått en rad nya perspektiv, säger Helena Alexanderson, professor i kvartärgeologi och föreståndare för geologernas luminiscenslabb.

Hon får medhåll av Christian Bernhardsson, lektor i medicinsk strålningsfysik och föreståndare för laboratoriet i Malmö.

– Tidigare kunde jag känna mig rätt ensam om att arbeta med det här. Det känns tryggt att ha etablerat ett samarbete som innebär att det finns kompetens alldeles i närheten. Satsningen innebär också att vi har mycket större möjligheter att ta externa uppdrag, säger han.

Datering med hjälp av ljus

Optisk stimulerad luminiscens är en mycket tillförlitlig metod för datering och strålningsmätning med hjälp av ljus. Genom att exponera olika material för synligt ljus av en specifik våglängd är det möjligt att med hög precision åldersbestämma dem – från cirka tio år till en miljon år – baserat på materialens bakgrundsstrålningsdos. Luminiscens används inom en rad discipliner. Inom arkeologi används metoden för att åldersbestämma föremål, byggnadsverk och historiska platser. Inom geologi är det möjligt att analysera sediment som kan berätta om när viktiga klimathändelser, som istider och landhöjningar, har ägt rum. Hos strålningsfysikerna ligger fokus på dosi­metri. Christian Bernhardssons forskarlag har tagit fram en kostnadseffektiv dosimeter av bordssalt för att bland annat mäta strål­doser på personer som blivit ofrivilligt exponerade.

Invigning med workshop

Luminiscenscentrumet invigdes nyligen med en heldagsworkshop på Geologiska institutionen. Ett 30-tal besökare från svenska och danska lärosäten dök upp för att lära sig mer om analysmetoden och besöka geologernas luminiscenslabb.

– Med hjälp av optisk stimulerad luminiscens är det möjligt att åldersbestämma händelser som ligger flera hundra tusen år tillbaka i tiden, fall där kol-14-metoden inte räcker till, säger Helena Alexanderson.

Fotnot: Luminiscens är kallt ljus, alltså ljusutveckling från kroppar med låg temperatur, till skillnad från värmestrålning eller elektromagnetisk strålning vid höga temperaturer.