Pedagogisk pristagare: Lyssna till studenterna

Porträtt två kvinnor och en man
Charlotte ­Sparrenbom, Paul McMillan och ­Vasna Ramasar är årets prisbelönta lärare.

Lunds studenters pedagogiska pris går i år till en geolog, en astronom och en kulturgeograf. LUM fick en hastig intervju med en av dem, geologen Charlotte Sparrenbom, mitt i de hektiska förberedelserna inför ännu en nyomvandlad digital kurs.

Hur känns det att få detta pris?

– Det känns otroligt stort och jag blir fantastiskt glad att höra att studenterna uppskattar det vi gör.

Vad ser du som den största utmaningen i läraruppdraget?

– Att nå alla studenter. Alla har olika behov, perspektiv och mål med både sin utbildning och i livet. Alla har inte samma intresse och motivation heller, så det svåra är nog att fånga de som kanske inte har ett stort intresse och driv för ämnet och för studierna.

Vad får dig att vilja undervisa?

– Ämnet som sådant – det är kul, komplext och innehåller många olika delar: biologi, fysik, kemi, samhällsaspekter. Dessutom är grundvattenkunskap eftersatt i Sverige. Många fler behöver kunskaper i området för att grundvattnet i framtiden ska vara en hållbar resurs. Vatten är vårt viktigaste livsmedel och något som har väldigt många användningsområden och påverkan på samhället.

Kan du koka ner dina bästa pedagogiska tips?

– Lyssna till studenterna, tänk på att alla har olika behov, var inte rädd för att testa nya saker och försök att skapa en inkluderande och rolig atmosfär.

Och specifikt vad gäller distansundervisning?

– Visa att du är människa och lyssna till studenterna. Ta dig extra tid! Eftersom vi är begränsade i våra fysiska kontakter försöker jag öka min tillgänglighet digitalt för studenterna och har informerat om att jag kopplar upp mig 15 minuter före varje undervisningstillfälle om någon har något de behöver diskutera. Jag brukar börja med att fråga hur det är med alla och om någon vill dela med sig av hur de känner sig eller har tips på hur man kan lätta upp situationen under pandemin.

Fler tankar kring den digitala omställningen?

– Jag försöker vara pragmatisk och lösa eventuella problem kopplade till omställningarna för pandemin, exempelvis genom att studenterna själva fått cykla ut och besöka ett fältområde när det passat dem då vi inte kunnat ordna exkursioner som vanligt. Jag har ägnat mycket tid åt att ”träna” externa föreläsare i digital uppkoppling för att även få med denna del i undervisningen samt testat en massa olika verktyg både med kollegor och studenterna. Jag förklarar för studenterna att ingen av oss är experter på alla digitala delar än och att vi testar tillsammans. Studenterna har varit otroligt förstående och flexibla. En stor eloge för deras tålamod och välvillighet!

Någon särskilt minnesvärd och klurig situation?

– Med extremt kort tid i våras fick jag svänga om en datormodelleringsövning till digital undervisning hemifrån då jag hade symptom men studenterna fortfarande fick vara på campus. Jag körde då övningen via Zoom hemifrån medan studenterna satt i datorsalen. Det jag inte hade tänkt på då var att det inte fanns kameror på datorerna i datorsalen och inga mikrofoner. Modelleringsövningen kördes ad hoc via Zoom-chatten! Man kan säga att det först blev en flopp, men när vi väl jobbade utifrån förutsättningarna fick vi det att fungera helt okej då jag via chatten fick frågor från olika grupper och kunde lägga ut tips till alla. Grupperna kunde också själva svara varandra, och det blev faktiskt bättre än förväntat för jag upplevde det som att grupperna fick hjälp snabbare än om jag fysiskt vandrat runt mellan dem.