Pressinbjudan: Ny stor studie om rasism i arbetslivet

Hur ser diskriminering och negativ särbehandling ut inom arbetslivet? Hur arbetar olika arbetsgivare med psykosocialt stöd, mentorskap och trivsel? Och hur stor roll spelar dessa faktorer för karriärutveckling och erfarenheter av arbetsplatsdiskriminering?

Välkommen till ett webbinarium den 30 september kl 9-11 där du får ta del av ny kunskap kring rasism i arbetslivet och vilka mekanismer som påverkar. Studien har genomförts av forskare från Lunds universitet tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholm.

Närmare 3000 personer från arbetsplatser runtom i Sverige har deltagit i studien, som också inkluderar en bred kunskapssammanställning kring diskriminering baserat på etnicitet/hudfärg. Resultaten som presenteras kan bidra till en större förståelse för hur ojämlikheter baserat på etnicitet/hudfärg uppkommer och återskapas på den svenska arbetsmarknaden.

Anmälan görs till till Katarina de Verdier, utvecklingsledare Länsstyrelsen Stockholms arbete mot rasism i arbetslivet: Katarina [dot] deverdier [at] lansstyrelsen [dot] se (Katarina[dot]deverdier[at]lansstyrelsen[dot]se)

Vad: Presentation av studie om rasism i arbetslivet
Var: Webbinarium (länk skickas ut efter anmälan)
När: Webbinariet äger rum den 30 september kl 9-11, kl 11.00-11.30 anordnas särskild frågestund för journalister