Rekordstort intresse för stamcellsforskning bland gymnasieskolor

stamceller
Bildkälla: MostPhotos

Stamceller, stamceller och stamceller – det är vad som står på programmet när 200 skånska gymnasielever dyker ner i ursprungscellernas vidunderliga värld vid UniStem-dagen 15 mars 2019. Under en heldag ska lundaforskare och elever tillsammans laborera, diskutera och tala om dagens och morgondagens stamcellsforskning med allt vad det innebär av möjligheter, men också av etiska avväganden.

För femte året i rad får 200 gymnasielever en exklusiv heldag med stamcellsforskare på Lunds universitet. Intresset för UniStem-dagen 2019 har varit rekordstort med mer än 500 intresserade elever som kommer från Skånes alla hörn.

– Det är verkligen jättekul att UniStem-dagen är så uppskattad. Vi kommer att ta emot 200 elever från Lund, Malmö, Trelleborg, Helsingborg, Kristianstad och Ängelholm. Men för att möta upp det stora gensvaret tar vi även ett nytt grepp i år där vi i samarbete med forskarskolan i stamcellsbiologi också åker ut och besöker skolorna, säger Göran Karlsson som är stamcellsforskare och ansvarig för årets UniStem-dag.

– I ett projekt som vi kallar ” Taking science to schools – Borrow a scientist” kommer 12 doktorander att besöka sex olika skolor runt om i Skåne. Doktoranderna har förberett spännande aktiviteter för eleverna i klassrummet, bland annat frågesport om stamceller och lappar med texten ”I framtiden kommer stamceller att…” som eleverna ska avsluta. Det blir oerhört spännande att upptäcka vad eleverna vet om stamceller, och hur de ser på framtida innovationer inom stamcellsforskning, säger Christine Karlsson, ansvarig för forskarskolan i stamcellsbiologi vid Lunds stamcellscentrum.

Stamceller utgör en livsnödvändig källa för att tillgodose kroppens enorma behov av att konstant producera nya mogna celler varje dag under en individs hela livslängd. För att kunna bota många svåra sjukdomar försöker forskare bemästra stamcellernas unika egenskaper för att kunna byta ut sjuka eller skadade celler mot friska som har genererats från stamceller i laboratoriet, s.k. cellterapi.

– Det kvarstår dock mycket forskning för att man på ett säkert sätt ska kunna utnyttja den potential som stamceller har. Därför är det viktigt att kunna förmedla till unga människor både hur långt forskningen har kommit, berättar Mattias Magnusson, forskargruppschef och en av de ansvariga för årets UniStem-dag.

Genom UniStem-dagen och ”Taking science to schools” kommer stamcellsforskarna i år att nå över 400 gymnasielever och ge dem en inblick i stamcellsforskning och hur en forskares vardag ser ut.

– Målet är naturligtvis framförallt att stimulera de här ungdomarnas intresse för stamceller, forskning och kunskapssökning i allmänhet, men visst skulle det vara häftigt om några av dem dyker upp här igen om några år. Då som våra kollegor, avslutar Göran Karlsson.

Fakta UniStem 2019

UniStem day 2019
  • Utöver UniStemdagen i Lund, kommer 12 forskare att besöka sex skolor i Lund, Malmö, och Helsingborg under perioden 20 – 28 mars 2019. Doktoranderna kommer att ge en interaktiv föreläsning om stamceller och deras betydelse i forskning och samhället. De kommer också att svara på frågor om vad det innebär att forska, och hur en dag på labbet kan se ut.