Doktorand prisas för bortglömda berättelser om Förintelsen

Micael Bindefeld och Daniel Leviathan på Norra judiska begravningsplatsen i Solna. Foto: Karl Gabor

Daniel Leviathan, doktorand i judaistik, får Micael Bindefelds stipendium till minne av Förintelsen. Han får stipendiet för sitt projekt ”Förlorade röster – spåren efter 1945 års räddade”. I det har han skapat en digital minnesplats för de Förintelseöverlevande som kom till Sverige 1945, men vars liv inte gick att rädda och som ligger begravda på Norra judiska begravningsplatsen i Stockholm. Stipendiet om 500 000 kronor delas ut på den internationella minnesdagen för Förintelsens offer.

"Micael Bindefelds stipendium till minne av Förintelsen" delas ut varje år och går till de som har en vilja att kommunicera och förmedla kunskap om Förintelsen till en bred svensk publik. Så här lyder stiftelsens motivering:

”2021 års stipendium tilldelas Daniel Leviathan. Daniel har med noggrann och respektfull forskning möjliggjort skapandet av en digital minnesplats över de Förintelseöverlevande som kom till Sverige men vars liv inte gick att rädda och som ligger begravda på Norra judiska begravningsplatsen. Projektet ökar kunskapen om en bortglömd del av svensk historia och öppnar dörren till de begravdas liv. På så vis får vi möjlighet att för lång tid framöver minnas dem och deras familjer. Inte enbart såsom offer för Förintelsen, utan för de liv de levde. ”

– Detta generösa stipendium har möjliggjort att utveckla en akademiskt inriktad forskning om ”1945 års räddade”, där resultatet av forskningen digitaliseras och tillgängliggörs. Som forskare är det en enorm förmån att inte enbart få återskapa dessa bortglömda livsberättelser, utan också att göra dem tillgängliga för många. Det är genom att berätta om dem, vars människovärde, liv och röster nazisterna stal, som vi kan öka kännedomen om Förintelsen, säger Daniel Leviathan.

Daniel håller sedan ett år tillbaka på att göra färdigt det unika projektet ”Förlorade röster – spåren efter 1945 års räddade”, där han skapar en digital minnesplats för de Förintelseöverlevande som kom till Sverige 1945 med de ”Vita båtarna”, men som på grund av grav undernäring, sjukdomar och skador avled efter en tid här i Sverige och nu ligger begravda på Norra judiska begravningsplatsen i Solna.

Dessa 66 personers gravstenar kommer att förses med en QR-kod kopplad till en webbsida med ingående information om varje person. Genom ett samarbete med "Forum för levande historia" kommer det redan i år ordnas ett flertal guidade studiebesök för skolungdomar och lärare. Syftet är att öka kunskapen om Förintelsen och dess fasor bland unga.

– Detta är en helt unik berättelse som få, om ens någon, känner till. Daniel Leviathan öppnar dörrarna till en inte tidigare berättad svensk efterkrigshistoria samtidigt som han på ett respektfullt vis levandegör dessa tragiska människoöden. Stiftelsen är övertygad om att detta är ett utomordentligt sätt för skolungdomar att närma sig den här tidsepoken och därmed lära sig mer om Förintelsen, säger Micael Bindefeld, Stiftelsens ordförande och initiativtagare.

Läs DN-artikeln Han prisas för detektivarbete kring Förintelseöverlevande

För ytterligare information besök Micael Bindefelds Stiftelses hemsida.

Micael Bindefelds Stiftelsens hemsida.