Sociala innovationer kan bli nästa storsatsning

Sociala innovationer kan bli ett nytt strategiskt innovationsområde, ett så kallat SIO, som Vinnova finansierar.
Det arbetar man för på Lunds universitets centrum för sociala innovationer, Lusic, som fått uppdraget att utveckla en svensk infrastruktur för social innovation.

André Bogsjö är projektledare på Lusic. Foto: Gunnar Menander

Lusic koordinerar uppdraget i samarbete med Malmö högskolas institution för urbana studier och Centrum för socialt entreprenörskap på Stockholms universitet.

– Vi är ute efter utvecklingsidéer från hela landet och håller workshops som alla som är intresserade är välkomna till, säger projektledare André Bogsjö på Lusic.

En social innovation föds ur ett samhälleligt behov. Behovet kan uppstå var som helst – inom miljöområdet, kultursektorn, sociala frågor som exempelvis hemlöshet eller varför inte inom högskolevärlden .

Idén kan uppstå såväl inom akademien som utanför men ofta behövs både en praktiker och en forskare för att genomföra innovationen. På den övertygelsen vilar Lusic, som föddes för ett drygt år sedan i samband med en stor workshop som samlade ett femtiotal personer. Det var entusiastiska samhällsentreprenörer som ville komma i kontakt med forskare för att förverkliga sina idéer, och Lusics uppgift är att hjälpa till med den kopplingen.

André Bogsjö berättar att det till exempel kan handla om invandrare som hittat vägar till arbetsmarknaden och som vill hjälpa andra som står utanför med nya typer av affärsverksamheter. Det kan också vara forskare och studenter som brinner för samhälleliga behov – som exempelvis att lösa hemlöshetsproblematiken.

För André Bogsjö och hans kollegor handlar det om att hitta såväl praktikerna ute i samhället som forskarna inom universiteten och inte minst att hjälpa till att analysera behovet för den uppkomna idén.

– Om vi kommer fram till att behovet finns så kan vi inte bara hjälpa till att hitta fler mänskliga resurser, lokaler, befintliga liknande idéer utan även med att identifiera den finansiering som krävs för att förverkliga idén, säger André Bogsjö.

Uppdraget från Vinnova, att ta fram en strategisk forsknings- och inno-vationsagenda, går ut på att kartlägga de satsningar inom sociala innovationer som pågår i landet, att definiera behov och intresse för fortsatt utveckling samt att ta fram en handlingsplan för hur man kan stödja dem som har utvecklingsidéer.

Att hitta praktikerna handlar för André Bogsjös del inte bara om att arrangera workshops och konferenser utan även om att ge sig ut i samhället och prata med folk. Han har fem kollegor på Lusic varav en är italienska, en amerikan och en australiensare samt två volontärer – bägge från Albanien.

LUM är med den första timmen på den sociala entreprenörskapskonferensen som startade i Lund och fortsatte på Österlen tidigare i höst. Här träffar vi bland andra äldrepedagog Jessica Hall från Malmö som driver eget i tryggare äldreboende och som hoppas hitta bollplank under konferensen.

– Jag vill förändra attityderna kring åldrandet och äldres boende, säger hon.

Under hösten har man även hållit en konferens i Stockholm för praktiker och i januari/februari förväntas skissen till den sociala innovationsagendan vara klar.

– Och med den som underlag gör vi en ny ansökan till Vinnova om att göra sociala innovationer till ett nytt strategiskt innovationsområde. Den ansökan ska vara klar i april 2014!

Maria Lindh