Stockholmsresor upprör på Twitter

Foto på skärm med Twitters logotyp.
Universitetets resepolicy diskuteras på Twitter. Foto: Souvik Banjeree/Unsplash

De flesta tjänsteresor med flyg förra året gick till Stockholm. Nu har anställda reagerat på att universitetet inte har tydligare regler för vad som gäller vid kortare resor.

Det är på Twitter som diskussionerna om Lunds universitets resepolicy har blossat upp och i fokus står en faktaruta som publicerades i årets första nummer av LUM. Där listas de sex vanligaste destinationerna för tjänsteresor med flyg under 2022. Stockholm hamnar på en förstaplats, följt av ­Barcelona, Amsterdam, Paris, Helsingfors och London.

Rebecca Forsberg, doktorand vid Fysiska institutionen, var först med att uppmärksamma faktarutan. I ett inlägg på Twitter frågar hon sig: ”När inför universitetet en policy mot flyg där det bevisligen finns rimligare tågalternativ?”.

Niklas Altermark, docent och forskare vid Statsvetenskapliga institutionen, har delat inlägget och skriver: ”Detta är helt absurt. Dags för min kära arbetsgivare Lunds universitet att göra något åt saken?”. Tillsammans har deras inlägg fått drygt 39 000 visningar och många kommentarer.

Ingen kilometergräns vid LU

Claes Nilén, miljöchef vid universitetet, håller med om att här finns förbättringspotential.

”Vi behöver uppenbarligen bli bättre på att välja tåget framför flyget, när vi reser till Stockholm. Varje sådant val har betydelse för att minska vårt klimatavtryck”, skriver han i ett mejl till LUM.

Foto på Claes Nilén.
Miljöchef Claes Nilén. Foto: Gunnar Menander

I riktlinjerna för tjänsteresor vid LU står det tydligt att anställda ska ta miljöaspekten i beaktande när en resa bokas. Vid universiteten i Uppsala och Stockholm har man infört en kilometergräns i resepolicyn. Det innebär att flyg endast får väljas vid resor som är längre än 50 respektive 70 mil. LUM har frågat Claes Nilén om något liknande borde införas också vid LU.

”Sett ur klimatsynpunkt ja, men det är alltid en sammantagen bedömning som får göras av närmaste chef vid godkännande av resan”, svarar han.

Alla måste ta ansvar

Om målet att halvera universitetets klimatpåverkan till slutet av året jämfört med 2018 ska kunna nås behöver alla arbetsplatser också ta det ansvaret, menar Claes ­Nilén. Hans uppfattning är att universitetets anställda trots allt är duktiga på att följa reglerna.

”Om vi tittar på det faktum att koldioxidutsläppen från flygresor har minskat med 38 procent under 2022 jämfört med 2019 verkar det som att föreskrifterna efterlevs någorlunda.”

Även om Stockholmsresorna ligger i topp över flygstatistiken för 2022, stod de förra året bara för två procent av de sammanlagda koldioxidutsläppen från universitetets flygresor. Sett till avstånd utgör sträckan ändå 15 varv runt jorden. Statistik som universitetets resebyrå tagit fram visar samtidigt att andelen anställda som väljer att ta tåget till huvudstaden ökar. Under 2022 gjordes ungefär sex gånger fler tågresor än flygresor till Stockholm.

Tjänsteresor med flyg

Så här många tjänsteresor med flyg genomfördes av LU-anställda 2022 till de sex toppdestinationerna:

• 834 – Stockholm*

• 399 – Barcelona

• 396 – Amsterdam

• 386 – Paris

• 316 – Helsingfors

• 291 – London

* Mellanlandningar för vidare resa ut i ­världen ej inräknade.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English