Svensk författare och CERN:s toppchef blir hedersdoktorer

Rolf Heuer
Rolf Heuer. Foto: CERN

Två kända profiler blir hedersdoktorer inom naturvetenskap vid Lunds universitet. Den ena är Fredrik Sjöberg, biolog och författare. Den andra som utnämns är Rolf Heuer, generaldirektör vid den internationella organisationen CERN.

Naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet har utsett två hedersdoktorer för 2013. Biologen och författaren Fredrik Sjöberg får utmärkelsen för att han genom sitt författarskap under flera decennier bidragit till spridning av biologisk kunskap i vida kretsar. Han har intresserat sig för miljöfrågor och den biologiska mångfaldens betydelse, och understryker i sin författargärning värdet av nyfikenhetsdrivet samlande och förutsättningslöst utforskande av naturens mysterier. I och med utnämningen till hedersdoktor vid Lunds universitet sluts den cirkel som inleddes 1978 då Fredrik Sjöberg påbörjade sina biologistudier vid just Lunds universitet.

– Sjöbergs bana har fört honom till en unik position i det litterära landskapet, säger Christer Löfstedt, professor och prefekt vid biologiska institutionen i Lund.

Med boken Tranströmerska insektsamlingen från Runmarö (2001) fann Sjöberg den litterära stil som kom att ge honom en stor och alltjämt växande läsekrets, inte minst utomlands. Det riktiga genombrottet i dessa vidare kretsar kom tre år senare med Flugfällan, som blev inledningen till en halvt självbiografisk essätrilogi med naturvetenskaplig klangbotten. Fredrik Sjöberg har belönats med en rad litterära priser, varav den senaste är John Landquist-priset (2012), som är Samfundets De Nios främsta essäpris.

– Den typiskt sjöbergska blandningen består av högt och lågt, kulturellt och naturvetenskapligt, ofta med biografiska ingångar, säger Christer Löfstedt.

Den andra hedersdoktorn som utnämnts för 2013 inom naturvetenskap vid Lunds universitet är Rolf Heuer, generaldirektör vid CERN, den internationella organisation som driver en acceleratoranläggning utanför Genève. Rolf Heuer får utmärkelsen dels för sitt ledarskap vid CERN, en insats av stor betydelse för naturvetenskapen och för forskning och forskarutbildning i Lund, dels för att han i sin tidigare verksamhet vid laboratoriet DESY och Hamburgs universitet haft ett framgångsrikt samarbete med fysiker vid Lunds universitet.

Ett flertal fysiker vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund deltar sedan många år i forskning om partikelfysik vid CERN. Forskningen handlar om att förstå naturens uppbyggnad och naturlagar, vilket bland annat ger insikt om universums födelse, mörk materia i rymden och den lyckade jakten på Higgspartikeln. Även kärnfysiker forskar vid CERN och då om exotiska atomkärnor som produceras i samma sorts reaktioner som kommer att användas vid ESS i Lund, det vill säga spallation.

– Vår forskning och forskarutbildning i alla dessa projekt är starkt beroende av hur CERN fungerar som organisation. Här har Rolf Heuers ledarskap haft stor betydelse, säger Torsten Åkesson, professor vid fysiska institutionen i Lund.

– Dessutom har Rolf Heuers populärvetenskapliga insatser, exempelvis om universums uppkomst, stort värde för naturvetenskapen, säger Knut Deppert, professor och prefekt vid fysiska institutionen.

Heuer är i botten partikelfysiker. Han blev professor i partikelfysik vid Hamburgs universitet 1998. År 2004 blev han utnämnd till forskningsdirektör vid DESY, en tysk acceleratoranläggning där Lundafysiker också är, och länge har varit, aktiva. För fyra år sedan tillträdde Rolf Heuer som generaldirektör vid CERN.

Lena Björk Blixt

Fredrik Sjöberg. Foto: Paula Tranströmer