Sveriges bästa idé bildar bolag med Lunds universitet

Lundaforskaren och vinnaren av TV4:s Uppfinnarna Charles Walther bildar bolag med sin uppfinning – under arbetsnamnet Endodrill – som är ett instrument för cancerdiagnostik. Instrumentet kan i läkarens hand ge både snabbare och enklare undersökning samtidigt som det ger diagnosresultat som inte är möjliga med dagens instrument. Charles Walther bildar bolag tillsammans med Lunds universitets holdingbolag LU Innovation System AB

- Om Endodrill fungerar som det är tänkt kommer mycket mänskligt lidande att sparas, säger Charles Walther och framhåller att även ekonomiska besparingar kan förväntas tack vare instrumentet, dels för att provtagningen går snabbt och framför allt för att större kirurgiska ingrepp i vissa fall kan undvikas.

Charles Walther, som julen 2012 vann TV4:s program Uppfinnarna, bildar nu bolag B!BBInstruments tillsammans med Lunds universitets holdingbolag LU Innovation System AB. Även Region Skånes innovationsbolag Innovator AB står bakom projektet. Kliniska prövningar av instrumentet kommer att utföras och dessa planeras att inledas under det kommande året vid Skånes universitetssjukhus SUS. Den globala marknaden för flexibla endoskopiska biopsiinstrument omsätter cirka en miljard dollar och domineras av stora globala medicintekniska företag såsom Boston Scientific, Olympus och Cook Medical. Marknaden förväntas fördubblas inom fem år på grund av ökad efterfrågan av tidig cancerdiagnostik (Transparency Marked Research 2013).

Produkten skyddas av en patentansökan. Under projektets gång har nya uppfinningar gjorts, vilket gör att ytterligare patentansökningar kommer att skrivas under hösten. Det finns även idéer för andra närliggande produkter i bolaget, men i nuläget fokuseras helt på Endodrill.

- Det är fantastiskt att se hur Charles forskning och kliniska erfarenhet har lett till att vi nu tillsammans kan gå vidare och arbeta för att denna innovation kan spridas vidare och erbjudas läkare och kliniker runt om i Sverige och världen, säger Linus Wiebe, Innovationsdirektör vid Lunds universitet. Det är extra roligt att samarbeta tillsammans med affärsutvecklarna på Innovator Skåne AB för att se till att Charles får så bra stöd som möjligt.

Malinee Granhof