Tydliga etiska riktlinjer inom forskningen på gång

Neurologen och stamcellsforskaren Olle Lindvall vid LU ska leda en ny utredning mot bakgrund av Macchiarini-fallet. Det är Kungl. Vetenskapsakademien och Svenska Läkaresällskapet som vill ta fram tydligare riktlinjer för forskare och läkare som arbetar i gränslandet mellan klinisk forskning och avancerad sjukvård.

Olle Lindvall har bred erfarenhet. Dels har han länge arbetat med experimentell terapi och ledde från 1980-talet och fram till för några år sedan det kliniska programmet i Lund för transplantation av celler från foster till svårt sjuka Parkinson-patienter. Han har också varit ordförande för en arbetsgrupp som tagit fram internationella riktlinjer för utveckling av stamcellsbehandlingar.

Det finns två vägar när det gäller att introducera nya behandlingsmetoder för patienter. Dels den traditionella vägen där en ny metod som testats i djurförsök genomgår kliniska prövningar på människor efter godkännande av etikkommitté. Detta är typisk klinisk forskning. Den andra vägen rör experimentell terapi, så kallad medicinsk innovation. Den innebär att oprövade behandlingar sätts in på ett litet antal svårt sjuka patienter.

– Även här måste strikta etiska krav vara uppfyllda och det måste finnas djurexperimentella data som visar att terapin har positiv effekt utan svåra biverkningar. Bedömningen av den experimentella terapin och om den kan prövas på ett litet antal patienter måste göras av expertis inom området, förklarar Olle Lindvall.

Syftet med medicinsk innovation är i första hand att hjälpa patienten, dvs. detta är avancerad sjukvård, fortsätter han. Om metoden ger positiva resultat hos patienterna och sedan ska testas på fler övergår det till att vara klinisk forskning.

Macchiarini-fallet visar att det behövs tydliga praktiska riktlinjer för både forskare och kliniker som anger vilka etiska och vetenskapliga krav och regler som ska vara uppfyllda för att oprövade behandlingsmetoder ska få användas på svårt sjuka patienter.

Utredningen görs av Olle Lindvall i samarbete med professor Ingemar Engström, ordförande i läkaresällskapets delegation för medicinsk etik samt professor Elisabeth Ståhle, thoraxkirurgi Uppsala universitet. De nya riktlinjerna beräknas vara klara till sommaren.

Britta Collberg

Lars Haikola föreslår ny KI-styrelse

Förre universitetskanslern Lars Haikola har av regeringen utsetts till ny ledamot i den nomineringsgrupp som föreslår externa ledamöter till Karolinska Institutets styrelse. Gruppen ska, med anledning av Macchiarini-fallet och förtroendekrisen för KI, senast den 1 april redovisa ett förslag till förnyelse av KI:s styrelse. Gruppen ska alltså få till den nya styrelse som ska rekrytera KI:s nästa rektor och får därmed inflytande över om Lars Leijonborg kan sitta kvar som ordförande.

Läs resten av artiklarna om forskningsfusk