Universitetet får 28 nya professorer

Arkivbild på rullar med intyg till professorerna
Arkivfoto: Johan Persson

Den 15 oktober är det dags för årets professorsinstallation då 28 nya professorer installeras vid en högtidlig ceremoni som kommer att livesändas kl. 16:00.

Här kan du se sändningen: https://youtu.be/lnMuiFoAMZI

Livesändningen börjar kl. 16:00 den 15 oktober och kommer inte att kunna ses i efterhand.

Professorsinstallationen är en av universitetets tre årliga akademiska högtider.

• Universitetets nya professorer installeras av rektor Erik Renström.
  • I samband med installationen håller en av de nya professorerna, Misse Wester, en kortare populärvetenskaplig föreläsning.
  • Lunds universitets studentkårers ordförande fil stud Emma Svensson håller studenternas tal till de nyinstallerade professorerna som besvaras av professor Jörgen Hettne.
  • Under ceremonin framförs musikstycken av musiker och sångare från Akademiska kapellet och Lunds Akademiska kör vid Odeum under ledning av director musices Patrik Andersson samt solist Dorota Szwoch.

De 28 professorerna som installeras den 15 oktober är:

• Jessica Almqvist, internationell rätt och mänskliga rättigheter
  • Vilhelm Persson, offentlig rätt
  • Tomas Deierborg, fysiologi
  • Tom J de Koning, pediatrik
  • Olga Göransson, molekylär nutrition
  • Berit Lindahl, palliativ omvårdnad
  • Pyotr Platonov, kardiologi
  • Sophia Zackrisson, radiologi med inriktning mot cancer
  • Mikael Roll, fonetik
  • David Wästerfors, sociologi
  • Kerstin Enflo, ekonomisk historia