Vill nå fler studenter med inkluderande pedagogik

Man i park lutar armen mot ett träd. Foto
Filmade föreläsningar gjorde stor nytta under pandemin, anser Håkan Eftring, verksam vid Avdelningen för rehabiliteringsteknik, Certec, på LTH. Foto: Jessika Sellergren

Bättre tillgänglighet handlar ofta om förbättrad ­teknik. Men tekniken måste gå hand i hand med inkluderande ­pedagogik och lagkrav får inte utgöra broms­klossar.
Det menar Håkan Eftring som forskar på olika sätt att göra kunskap mer tillgänglig.

Han tvekar inte när han ombeds att välja ett moment som han tycker gjorde störst nytta för flest studenter under pandemin.

– Det var att föreläsningar filmades och kunde ses i efterhand. Det var riktigt bra och hjälpte många studenter, inte bara de med funktionsnedsättningar.

"Det bästa får inte bli det godas fiende"

Håkan Eftring är universitetslektor vid Avdelningen för rehabiliteringsteknik, ­Certec, på LTH. Han är lite kluven till lagkravet att inspelningarna måste textas direkt. I grunden är det en bra regel, men det tar tid och kan i vissa fall innebära att lärare låter bli att spela in en före­läsning.

– Det bästa får inte bli det godas fiende. En filmad föreläsning kan ju hjälpa många, till exempel studenter med koncentrationssvårigheter att gå tillbaka och repetera, även om föreläsningen inte är textad från första början och därför inte är tillgänglig för alla, säger han.

Certec siktar på mångfald

Håkan Eftring brinner för pedagogisk forskning, eller Universal design for learning (UDL), som han föredrar att kalla det. UDL innebär att skapa och testa verktyg i undervisningen som gör att så många som möjligt kan ta del av den.

– Alla är olika och befinner sig i olika situationer i livet. Vi tar inte sikte på en medel­s­tudent utan vill skapa en inkluderande under­visning för en mångfald av studenter.

Det kan handla om studenter med funktionsnedsättningar eller som inte har svenska som modersmål. Det kan också vara ­studenter som måste arbeta för att finansiera studierna eller som har småbarn som måste lämnas och hämtas.

Ny situationskortlek

För att förbereda lärare på diverse o­lika frågor från studenter och situationer som kan uppstå har han tillsammans med kollegor från andra länder tagit fram en ­situationskortlek. På de 67 korten beskrivs olika situationer som lärare kan ställas inför. ­Några givna svar finns inte, korten är ett sätt att uppmärksamma situationer och förmå lärare att diskutera dem med varandra.

– Korten handlar inte om att något är rätt eller fel, utan beskriver situationer som det kan vara bra att förbereda sig på som lärare. Kanske kan kursupplägget hjälpa en student som missar någon före­läsning för att hen måste jobba just då.

I nuläget är korten digitala men en tryckt kortlek är på gång. Korten finns förutom på svenska även på engelska, norska och finska. En pdf med situationskorten hittas på "UDeL Context Cards".