Kulturarv, migration och mobilitet i ett öppet demokratiskt samhälle

Ett av våra tematiska samverkansinitiativ

Går det att förstå kulturarv på nya sätt om migration och mobilitet ses som en del av vårt gemensamma arv? Kan kulturarvsfrågor skapa nya mötesplatser och på vilka sätt agerar de gränsvakt? Detta samverkansinitiativ undersöker kulturarvets roll i samhället.

Samverkansinitiativet är en kunskapsresurs för verksamheter inriktade mot frågor om kulturarv och migration för Öresundsregionens många offentliga kulturarvsinstitutioner. Den består av forskare som tillhör följande institutioner och centrumbildningar:

• Centrum för europaforskning
  • Centrum för Öresundsstudier
  • Juridiska institutionen
  • Institutionen för genusvetenskap
  • Institutionen för kulturvetenskaper
  • Institutionen för service sanagement
  • LTH
  • Teaterhögskolan i Malmö

Samverkansparter

• Riksarkivet/Landsarkiv i Lund & rep. för ABM Skåne
  • Borderland Foundation