Sociala rättigheter och boende för den åldrande befolkningen

Ett av våra tematiska samverkansinitiativ

Den åldrande befolkningen är en global samhällsutmaning. Inkluderande bostäder och bostadsområden, och möjligheten att leva ett hälsosamt liv i alla åldrar, kräver kunskap och forskning om boende för en mångfasetterad åldrande befolkning ur ett socialt rättighetsperspektiv.

Vi utvecklar ny kunskap om utmaningar och möjligheter som rör bostäder och bostadsområden för den åldrande befolkningen.

Målet är att genom konkret samverkan generera kunskap som påverkar framtidens bostadspolitik och boende.

Samverkansparter

• Fakulteterna för medicin, juridik, samhällsvetenskap och teknik (LTH) vid Lunds universitet
  • FOJAB arkitekter
  • Helsingborgs stad