Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Victoria Stenman, Country Manager

”Du skapar själv förutsättningarna för att lyckas”
Victoria Stenman fullkomligt bubblar av energi. Hon är Country Manager för företaget Sodastream. Det innebär att hon leder det svenska bolaget både operativt och strategiskt: gör affärsplaner, sätter budget, utvecklar marknadsplaner och driver försäljning. Hennes mål är att om fem år vara VD för ett större bolag.

Visste du vad du ville bli när du sökte till Lunds universitet?
Nej, men jag visste att jag ville arbeta inom försäljning och marknadsföring och ha en ledande roll.

Hur fick du ditt första jobb efter utbildningen?
Jag skickade in mitt cv till flera rekryteringsfirmor och några hörde av sig angående passande tjänster. Jag blev erbjuden flera tjänster på olika bolag men valde att ta tjänsten som marknadskoordinator på Brio i Malmö. De andra tjänsterna var på en högre nivå men eftersom Brio hade bäst utvecklingsmöjligheter och tillhörde en större koncern så valde jag den tjänsten.

När man är i början av sin karriär så tror jag det bästa är att hamna i en miljö där det finns tydliga karriärvägar och man kan utvecklas och prova på varierande arbetsuppgifter. Jag tror det är viktigt att vara långsiktig i sina mål redan från början. Det betyder inte att man måste veta exakt vad man vill arbeta med om flera år utan snarare att man skapar förutsättningar för att ha flest attraktiva alternativ att välja bland när det är dags att gå vidare.

Har du haft nytta av de kontakter du skapade under dina utbildningsår (kursare, lärare …)?
Kontakter ger dig fler alternativ och öppnar många dörrar men det också viktigt att komma ihåg att det är du själv som skapar förutsättningar för att lyckas.

Vad gör du i dag på jobbet?
Jag leder bolaget både operativt och strategiskt vilket innebär allt ifrån att skapa vår strategi och affärsplan, sätta budget, utveckla marknadsplaner tillsammans med marknadschefen och driva vår försäljning tillsammans med försäljningschefen. En stor del av mitt arbete handlar även om att vara chef och leda andra människor.

Hur ser en arbetsdag ut för dig?
Mina arbetsdagar är väldigt varierande men ofta börjar jag med att svara på mail. Därefter brukar jag sitta i möten både med mitt team i Sverige för att stämma av och i videokonferens med vårt internationella huvudkontor. Jag är ofta ett bollplank för mina direktrapporterande medarbetare och har även dialog med våra nordiska kollegor. Sen tycker jag det är kul att få träffa våra kunder och försöker se till att vara i butik så ofta jag kan.   

Vad trivs du mest med på ditt jobb?
Mitt arbete innehåller en otrolig mix av både operativt och strategiskt arbete vilket gör att ingen dag blir den andra lik. Jag är aktivt med och driver försäljningen, deltar på mässor, kundbesök och liknande samtidigt som jag är ansvarig för att utveckla vår affärsidé och skapa en företagskultur som ger motiverade och högpresterande medarbetare. Det som är mest spännande är att mitt arbete har en direkt påverkan på bolagets resultat. Det är också väldigt roligt att få arbeta med ett varumärke som har så hög igenkänningsfaktor och de flesta kan relatera till.

Har du haft nytta av din utbildning?
Absolut! Min utbildning har breddat min referensram och gett mig ett antal teoretiska verktyg som jag har nytta av i mitt arbete. Min utbildning i ekonomi har hjälpt när det gäller budgetarbete och rapportering medan mina studier i marknadsföring har utvecklat min kreativa förmåga och gett mig de teoretiska verktygen som behövs för att skapa t.ex. en bra marknadsplan.

Om du skulle välja utbildning idag, hade du valt samma?
Ja, definitivt. Jag tyckte utbildning gav mig en mycket bra grund både inom ekonomi och inom marknadsföring.

Vad gör du om fem år?
Mitt mål är vara VD för ett större bolag.

Har du något tips för nyexaminerade som vill ut i arbetslivet?
Delta på alla företagsmässor som anordnas. Detta ger dig ett bra tillfälle att få en personlig kontakt med företag och även få en inblick i om företaget passar just dig. Är du nervös inför att ta kontakt på mässorna så tänk på att företagen betalar mycket pengar bara för att träffa kandidater som dig! Prata därför med så många företagsrepresentanter som möjligt, berätta om dig själv, men visa också intresse för företagen.

Sen gäller det att vara proaktiv. Skicka in en spontanansökan till de företag som du vill arbeta på och ta kontakt med alla lokala rekryteringsfirmor för att presentera vem just du är. I kontakten med rekryteringsfirmor så är det viktigt att ha en bild av vilka tjänster du är intresserad av, vilka branscher, vilka företag och vilken företagskultur som lockar dig.

Victoria tittar in i kameran och ler.

Namn: Victoria Stenman

Ålder: 31 år

Kommer från: Smögen

Utbildning:

  • Kandidatexamen i företagsekonomi, inriktning marknadsföring.
  • Master in International Marketing and Brand Management

Bor nu: Stockholm

Jobbar som: Country Manager

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen