Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versionerna av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Intermediala studier: Reklamens retorik i moderna media I

Kurs 7.5 högskolepoäng

Beskrivning

In this course, expressions of modern advertising in different media are studied, using theories derived from semiotics, rhetoric and image analysis.

Advertising is defined as a form of communication. Its intermedial dimensions are analysed in relation to, for example, music videos or other means of popular culture. Questions concerning, for instance, branding, gender and/or globalisation are treated in relation to visual, verbal or sounding/musical means of advertising. Here, the main emphasis is put on an intermedial analysis of concrete examples of advertising in newspapers, television, Internet, but also buzz marketing and brand hacking will be discussed. Focus is set on analysing but also creating different forms of advertising in the 20th and 21st centuries, as a manifestation of modern popular culture.

This course is also included in IMSA22, Intermedia Studies: Level 2

Mer om utbildningen hittar du på https://www.kultur.lu.se/en/course/IMSB20

Öppen för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

Institutionen för kulturvetenskaper

Besöksadress
Helgonavägen 3, LUX – Hus C, Lund

Postadress
Box 192, 221 00 Lund

+46 46 222 31 40

https://www.kultur.lu.se/

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Platserna fördelas enligt: Betyg: 34 %, Högskoleprov: 34 %, Akademiska meriter (APGR): 32 %. Universitetet har beslutat att använda giltigt högskoleprovsresultat som skiljekriterium vid lika meriter.

Anmälan & antagning

Start Höstterminen 2021

Kvällstid Lund, deltid 75%

På engelska

Studieperiod

8 september 2021 - 20 oktober 2021

Ansökan

Stängd för anmälan

Kvällstid Lund, deltid 75%

På engelska

Studieperiod

8 september 2021 - 20 oktober 2021

Ansökan

Sista ansökningsdag 2021-04-15

UrvalsgrupperHT 2020
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI)*
Gymnasiebetyg med komplettering (BII)-
Folkhögskolebetyg (BF)-
Högskoleprovet (HP)*
Akademiska poäng på grundnivå (APGR)*

Totalt antal antagna

Höstterminen 2020 - 24 st

- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen

Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Intermediala studier: Reklamens retorik i moderna media I är 13 750 SEK.