Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Douglas Mattsson, islamologi

Douglas Mattsson vill fylla i de kunskapsluckor om islam som han anser finns i media i dag. På vägen dit har han skrivit kandidatuppsats om black metal och islam i Turkiet samt åkt på utbyte till Kanada. Nu väntar masterstudier i islamologi.

Hur blev du intresserad av att studera islamologi?
Det var lite grann av en chans eller slump. Jag hörde det pratas mycket i media om islam och insåg att jag inte hade så bra koll på om det som porträtteras verkligen stämmer. Jag tog en 15-poängskurs 2010 för att lära mig mer och tyckte att det var så himla intressant!

Jag märker att det finns en viss kunskapsbrist i samhället kring islam, och religion i sig är ett spännande ämne. På den vägen är det.

Hur är studierna inom islamologi upplagda vid Lunds universitet?
Det är ganska få föreläsningar, ungefär två i veckan om två timmar vardera. Så ser det ut för de flesta humanistiska ämnen. Däremellan är det seminarier eller inlämningsuppgifter och mycket som man får läsa på egen hand.

Jag är jättenöjd med lärarna, de tar sig tid och stöttar och hjälper en även utanför lektionstid.

Vad inbegrips inom ämnet ”islamologi”?
Allt möjligt! Det är faktiskt ett brett ämne på det sättet att det innehåller såväl gammal historia, som modern teologi, politik, antropologi och annat

Hur har du lagt upp studierna?
Islamologi ges inte som ett program vid Lunds universitet, utan som fristående kurser. Det har funkat bra. Jag har många kompisar som läser färdiga program med samma klasskompisar i tre år, med nollning i början och kandidatuppsats termin sex. Men jag skrev min uppsats redan termin tre och har haft en del olika kursare, även om vi var ett gäng som tog både A-, B- och C-kurserna (grund, fortsättning och kandidat) i islamologi.

Jag valde alltså själv A-, B- och C-kurser på sammanlagt 90 poäng i islamologi och sedan la jag till 90 extra poäng inom andra ämnen.

Islamologi är ett litet ämne och man lär känna de flesta som pluggar det. På C-nivån var vi bara fem stycken just det året, och när jag började A-kursen var vi 30 stycken. Men antalet studenter varierar så klart år från år. Det gör i vilket fall att det blir mer personligt och man kan få en bra relation till lärarna, diskutera och ställa frågor.

Har du några råd till den som också funderar på att sätta ihop sin egen utbildning genom fristående kurser?
Jag önskar att jag hade haft bättre koll redan från början på att när man väl har 90 poäng i sitt huvudämne så kan du läsa i princip vad som helst. Det måste inte vara inom samma ämne, alltså för min del humaniora. Jag förstod det först senare. Det tycker jag att man kan vara medveten om – att det går att välja ganska fritt bland kurserna och det går bra att testa och läsa ett ämne inom något man tycker verkar spännande, och sedan läsa något annat som sitt huvudämne.

Du har tillbringat en hösttermin på University of British Columbia i Kanada. Varför ville du läsa en termin utomlands?
Jag tycker om att resa och se världen och när man då kan få möjlighet att göra det via studierna så tycker jag absolut att man ska passa på och åka ut. Jag ville åka till Kanada eller USA för att jag ville prova på vardagen i någon av de länderna, på ett annat sätt än vad man kan göra om man kommer en kortare tid eller kommer dit helt utan någon plan eller fast punkt. Det var häftigt! Man tvingas gå ur sin comfort zone och hitta nya sociala sammanhang. Men lyckas man med det så är det hur trevligt som helst.

Men det är ÄR utmanande att studera utomlands. På intromötena här i Lund får många extremt höga förväntningar på att det ska bli ”det bästa man gjort i sitt liv” och då är det lätt att man blir besviken. Jag gick i stället in i det hela med lite lägre förväntningar, och fick se dem överträffas. Jag är supernöjd!

Vilken var den största skillnaden att studera i Kanada jämfört med i Sverige?
För mig var det två saker:

Jag kommer från islamologin i Lund, som är ett litet ämne med högt i tak – mycket är öppet för diskussion och man kan på ett jämlikt sätt ställa frågor till föreläsaren utan att det blir jobbigt. Men i Kanada fanns det mycket tydligare hierarkistrukturer. Oftast kom läraren och höll föreläsningen och gled sen direkt vidare därifrån, alla frågor och all kontakt fick man ta via lärarens doktorander. Det var även större klasser än vad jag är van vid.

Tentorna är även helt annorlunda jämfört med hur det är i Sverige. I mitten av terminen har de midterms där man kollar av hur man ligger till kunskapsmässigt. Sen i slutet av terminen har man två veckor då allt man har lärt sig ska tentas av. Dessutom läser man alla kurser samtidigt, inte en i taget som det brukar vara i Lund.

De sista två veckorna är biblioteken öppna 24 timmar om dygnet och folk sover där – jag skrev fyra uppsatser på en vecka och skrev 14 timmar varje dag.

Dessutom är campuskulturen annorlunda. I Vancouver där jag var så ligger campus lite utanför stan. Det finns studenter som i princip aldrig lämnar området, för de behöver inte. Allt finns där! Det är som en egen liten stad.

Du är klar med din grundutbildning och ska nu gå vidare till avancerade studier. Vad ser du fram emot med att börja läsa på masternivå?
Det ska bli roligt att gå upp en nivå, göra det mer avancerat, och utmana mig själv. Jag hoppas också komma iväg till Turkiet ett år och fortsätta forska om turkisk black metal och muslimska uttryck i text och bild inom det. Jag skrev min kandidatuppsats i det ämnet och jag har fortfarande kontakter där.

Turkisk black metal?!
Jag har lyssnat en del på metal och black metal och det är ju musik där man vänder på kristen symbolik. Jag undrade om motsvarande finns i muslimska länder? Det började med lite tur: Under B-kursen i islamologi var vi Istanbul en vecka. Då gick jag till en metalbar och pratade med ägaren och fick kontakter vidare till kompisar till henne som sysslar med black metal.

Det ledde till att jag senare kom tillbaka till Istanbul och gjorde fältundersökningar inför min kandidatuppsats. Det är den som jag skulle vilja bygga vidare på under friterminen i masterprogrammet i islamologi. Tanken är då att fortsätta med samma ämne – ungdomskulturer i Turkiet. Det ser jag fram emot!

Vad siktar du på att jobba med när du är klar med din master?
Jag ser det som att det är lite upp till mig själv vad jag vill göra. Det finns liksom inga jobb som ”islamolog”, men spetskunskapen är aktuell nu och även om några år. Jag vill hålla mig inom ämnet, men utöka det så att mina kunskaper kommer till nytta.

Jag skulle gärna föreläsa för att avhjälpa kunskapsbristen som finns. Det vore bra om den utmanas. Forskning eller journalistik vore också intressant. Jag skulle vilja ha ett jobb där man reser mycket, om det är möjligt.

Du pratar om ”kunskapsluckan” om islam. Vad menar du då?
Det kan till exempel handla om att det står i tidningen att en person ”är islamist och stödjer sharia-lagar”. Men vad är en islamist? Vad är sharia? Sharia är ett enormt begrepp som oftast slängs ut alldeles för lätt. Problematiseringen saknas helt. Förenklingen är skadlig på det sättet.

Intervjun genomfördes i juni 2016.

Foto av Douglas Mattson, student i islamologi.

Fakta: Douglas Mattsson

Född: 1990

Började studera i Lund: Höstterminen 2013 på allvar. Läste en första kort kurs 2010.

Kommer från: Lund

Bor: Lund

Utbildning: Har läst fristående kurser inom humaniora vid Lunds universitet. Fokus på islamologi som han har en kandidatexamen i. Har kompletterat med kurser ibland annat filosofi. Planerar att läsa en master i islamologi. Förväntad masterexamen VT 2018.

Läs mer om ämnet religionsvetenskap och islamologi

Fristående kurser

Vill du själv välja och sätta ihop din utbildning? Då kan du läsa fristående kurser där du profilerar din utbildning genom dina egna val av kurser eller ämnen.

Om du till exempel läser tre år på heltid med fristående kurser, varav minst 90 poäng (tre heltidsterminer) i ett och samma ämne, så kan du sedan ta ut en kandidatexamen.

Fristående kurser kan också vara ett sätt att ”prova på” att plugga på universitetet, då du söker till och antas till kurser för en termin i taget. Kursstudier är också ett alternativ för dig som redan har en utbildning eller yrkeserfarenhet och som vill vidga eller fördjupa din kompetens – men kanske inte har behov av en helt ny utbildning eller examen.

Läs mer om kurser vid Lunds universitet

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen