Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Strategisk kommunikation: Yrkespraktik inom strategisk kommunikation

Kurs 30 högskolepoäng

Beskrivning

Kursen ger dig möjlighet att utveckla och praktisera dina kunskaper i strategisk kommunikation, samtidigt som du skaffar värdefulla erfarenheter från arbetslivet. Kontakterna du knyter tillsammans med dina erfarenheter gör dig väl förberedd för ditt framtida yrkesliv.

Kursen fungerar som en brygga mellan dina akademiska studier och arbetslivet. Under kursen utvecklar du dina teoretiska kunskaper i strategisk kommunikation och hur de kan omsättas i praktiskt kommunikationsarbete.

Den huvudsakliga tiden ägnas åt arbetsuppgifter på praktikplatsen men i kursen ingår flera uppgifter. Praktiken ska omfatta minst 18 veckor heltidsarbete (motsvarande 720 arbetstimmar) vilket motsvarar 36 timmar per vecka under 20 veckor. Med stöd av handledning på praktikplatsen ska studenten arbeta med kvalificerade och varierade arbetsuppgifter av både strategisk och operativ karaktär. Arbetsuppgifterna ska ha anknytning till genomgången utbildning och studenten ska på den plats praktiken är förlagd till ges möjlighet att använda och utveckla tidigare inhämtade kunskaper och färdigheter inom strategisk kommunikation.

Studenten ska under praktiken sammanställa en portfölj av arbetsprover. Portföljen ska bestå av arbetsprover som sammanställs under praktiken och ska visa på både bredd och djup av studentens kompetens inom strategisk kommunikation.

Vid sidan av den verksamhetsförlagda praktiken, arbetet med en portfölj av arbetsprover arbetar studenten med ett avslutande reflektionspapper. Den avslutande uppgiften omfattar minst två veckor heltidsarbete (motsvarande 80 arbetstimmar) vilket motsvarar 4 timmar per vecka under 20 veckor.

 Under kursen kommer du bland annat att lära dig:

  • Att använda teorier i praktiskt kommunikationsarbete
  • Att identifiera och analysera styrkor och svagheter i en organisations strategiska kommunikationsarbete
  • Att skapa en portfölj med relevanta arbetsprover inom strategisk kommunikation
  • Att självständigt finna lösningar på identifierade problem i en organisations kommunikation
  • Att identifiera eget behov av ytterligare kunskap och att utveckla din kompetens i relation till arbetsuppgifter i yrkeslivet.

Tänk på att inför kursens start bör du kontakt med ett företag eller organisation där du vill utföra din praktik. På institutionens hemsida www.isk.lu.se finns information om de kriterier som en praktikplats ska uppfylla för att godkännas som praktikplats.

Mer om utbildningen hittar du på http://www.isk.lu.se/en/education/freestanding-courses

Stängd för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande samt minst 90 högskolepoäng inom strategisk kommunikation eller motsvarande.

Urval

Platserna fördelas enligt: Betyg: 20 %, Högskoleprov: 10 %, Akademiska meriter (APGR): 70 %.

Anmälan & antagning

Start Höstterminen 2021

Blandad undervisningstid Helsingborg, heltid 100%

På svenska, distansutbildning

Studieperiod

30 augusti 2021 - 16 januari 2022

Ansökan

Stängd för anmälan

UrvalsgrupperHT 2019
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI)*
Gymnasiebetyg med komplettering (BII)-
Högskoleprovet (HP)*
Akademiska poäng på grundnivå (APGR)*

Totalt antal antagna

Höstterminen 2019 - 21 st

- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen

Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Strategisk kommunikation: Yrkespraktik inom strategisk kommunikation är 50 000 SEK.