Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Strategisk kommunikation: AI, kognition och kultur

Kurs 15 högskolepoäng

Beskrivning

Can strategic communication influence audiences' behavior and cognition? This question increases in relevance as organizations increasingly perform their communicative interventions in a multi-faceted digital media landscape.

Strategic communication has traditionally relied on the intuition acquired by skillful practitioners in long years of experience and exposure. However, as communicative interventions take place in multi-faceted digital media landscapes, the “gut feeling” that comes with intimate knowledge of one’s target group is increasingly hard to come by. This course not only investigates how recent advances in the mind sciences have changed professional practice in communication, journalism and activism. It also explores how these new methodologies can be leveraged for one’s own communication. Students will employ machine learning (AI) and language processing in order to better understand large amounts of digital content, for example. They will experiment with eye-tracking in order to better understand visual attention and utilize psychographic methodologies to aid in campaign planning. The course provides an introduction to strategic communication theory and also discusses the implications of technological change and scientific advances on society and culture overall.

Mer om utbildningen hittar du på http://www.isk.lu.se/en/education/freestanding-courses

Öppen för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

master [at] isk [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande samt fullgjorda kursfordringar om 90 högskolepoäng i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne eller motsvarande. Engelska 6/Engelska B.

Urval

Platserna fördelas enligt: Betyg: 20 %, Högskoleprov: 10 %, Akademiska meriter (APGR): 70 %.

Anmälan & antagning

Start Höstterminen 2021

Dagtid Helsingborg, heltid 100%

På engelska

Studieperiod

1 november 2021 - 16 januari 2022

Ansökan

Öppen för sen anmälan

UrvalsgrupperHT 2021
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI)*
Gymnasiebetyg med komplettering (BII)-
Högskoleprovet (HP)*
Akademiska poäng på grundnivå (APGR)*

Totalt antal antagna

Höstterminen 2021 - 16 st

- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen

Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Strategisk kommunikation: AI, kognition och kultur är 25 000 SEK.