Strategisk kommunikation: AI, kognition och kultur
Kurs 15 högskolepoäng
Beskrivning
Can strategic communication influence audiences' behavior and cognition? This question increases in relevance as organizations increasingly perform their communicative interventions in a multi-faceted digital media landscape.
Strategic communication has traditionally relied on the intuition acquired by skillful practitioners in long years of experience and exposure. However, as communicative interventions take place in multi-faceted digital media landscapes, the “gut feeling” that comes with intimate knowledge of one’s target group is increasingly hard to come by. This course not only investigates how recent advances in the mind sciences have changed professional practice in communication, journalism and activism. It also explores how these new methodologies can be leveraged for one’s own communication. Students will employ machine learning (AI) and language processing in order to better understand large amounts of digital content, for example. They will experiment with eye-tracking in order to better understand visual attention and utilize psychographic methodologies to aid in campaign planning. The course provides an introduction to strategic communication theory and also discusses the implications of technological change and scientific advances on society and culture overall.
Kursplan
Stängd för anmälan
Alla utbildningstillfällenKontakt
Studievägledare
Cecilia Nygren
Telefon: +46 42 35 65 95
E-post: studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se
Behörighet & urval
Förkunskapskrav
Grundläggande samt fullgjorda kursfordringar om 90 högskolepoäng i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne eller motsvarande. Engelska 6/Engelska B.
Urval
Anmälan & antagning
Start Höstterminen 2023
Dagtid Helsingborg, heltid 100%
På engelska
Studieperiod
27 oktober 2023 - 14 januari 2024
Ansökan
Stängd för anmälan
Urvalsgrupper | HT 2022 |
---|---|
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI) | - |
Gymnasiebetyg med komplettering (BII) | - |
Högskoleprovet (HP) | - |
Totalt antal antagna
Höstterminen 2022 - 13 st
- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen
Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.
Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES
Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/
Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Strategisk kommunikation: AI, kognition och kultur är 25 000 SEK.