Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Strategisk kommunikation: Finansiell kommunikation

Kurs 7,5 högskolepoäng
This is the course for you who want to increase your understanding of how financial reports play a significant part in the organization's overall communication efforts. Financial reports, such as annual and interim reports, are much more than hard numbers. These reports are full of metaphors, rhetorical tricks, wordplays, excuses and storytelling that contribute to organizations' capacity to handle crises, manage image and respond to external critique.

This course gives you an opportunity to develop your knowledge about these communicative aspects of financial communication. The course is structured in two main parts. The introduction of the course deals with the more general characteristics of organizational communication and, in particular, financial communication. The starting point of the course is that language is performative. Language accomplishes things in society; it has effects on perceptions, social relations and the ways in which power is distributed across society. The second part of the course covers different linguistic themes of relevance to the analysis of financial reports: metaphors, narratives, accounts, intertextuality and linguistic hedging.

 

Mer om utbildningen hittar du på http://www.isk.lu.se/en/education/freestanding-courses

Kontakt

studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

fullgjorda kursfordringar om 150 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng i strategisk kommunikation eller motsvarande. Engelska 6/Engelska B.

Urval

Platserna fördelas enligt: Akademiska meriter (APAV): 100 %.

Anmälan & antagning

Alla utbildningstillfällen

Start Höstterminen 2019

Studieperiod

Ansökan

Dagtid Helsingborg, heltid 100%

På engelska

4 november 2019 - 3 december 2019

Öppen för sen anmälanAnmäl dig

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se

Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

 

 

 

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Strategisk kommunikation: Finansiell kommunikation är 12 500 SEK.

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen