Psykologi: Marknadsföringspsykologi och inflytande
Kurs 15 högskolepoäng
Beskrivning
Allmänt
Kursen introducerar dig till den sorts socialpsykologi som är relevant för marknadsföring, övertalning, inflytande och opinionsbildning.
Fokus ligger på Robert Cialdini’s bok "Influence; the science and practice". Cialdini är en socialpsykolog som studerat inflytande både i laboratoriet och på fältet, och hans böcker är numera standardlitteratur för amerikanska försäljare och marknadsförare. Dessutom kommer du att läsa om relevant grundforskning i socialpsykologi.
Innehåll
Förutom den teoretiska bakgrunden är kursen fylld med praktiska övningar och laborationer. Kursen mynnar ut i ett längre projekt där du och ett team av klasskamrater skapar ett eget marknadsföringsprojekt från idé till slutgiltig presentation. Många tidigare team har samarbetat med riktiga klienter, där i vissa fall marknadsföringsideerna har blivit verklighet.
Kursen riktar sig inte enbart till dig som vill lära dig att bli en skicklig kommersiell marknadsförare, men också till dig som vill marknadsföra andra typer av "produkter" som t. ex:
- politiska partier och idéer
- hälsobeteende (t.ex hjälmanvändning)
- prosocialt beteende (t. ex, skänka pengar).
Kursplan
Öppen för anmälan
Alla utbildningstillfällenKontakt
Studievägledare
Ingela Petersson
Telefon: +46462228091
E-post: studievagledare_fk [at] psy [dot] lu [dot] se
Studievägledare
Elin Holgersson
Telefon: +46462229115
E-post: studievagledare_fk [at] psy [dot] lu [dot] se
Behörighet & urval
Förkunskapskrav
Urval
Anmälan & antagning
Start Vårterminen 2024
Dagtid Lund, heltid 100%
På svenska
Studieperiod
15 januari 2024 - 19 mars 2024
Ansökan
Sista ansökningsdag 2023-10-16
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.
Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES
Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/
Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Psykologi: Marknadsföringspsykologi och inflytande är 25 000 SEK.