Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Ulrika Bengtsson

Alumn från Service Management
När jag började ta reda på mer om utbildningen fastnade jag för retailkurserna som lät väldigt spännande. Det började också hända mycket med e-handel just då vilket gjorde att utbildningen kändes aktuell.

Var jobbar du idag och vad gör du i din roll?

Jag jobbar på ICAs huvudkontor som butikskonsult inom Ledande Butiksdrift. Vi jobbar gentemot alla ICA-butiker runtom i Sverige och uppdraget är att implementera Lean Management i butik. Som butikskonsult arbetar jag med ett antal butiker runt om i landet. Det är en resande tjänst där jag utbildar och coachar handlare samt butikspersonal två till tre dagar i veckan. I det stora hela jobbar jag med förändringsledning där jag introducerar nya arbetssätt i butikerna. Syftet är att de ska jobba smartare och därmed kunna frigöra mer tid till värdeskapande aktiviteter. Det är just det som Lean Management går ut på.


Hur fick du jobbet på ICA?

Jag sökte en utlyst annons på ICAs hemsida. Jag hade haft ögonen öppna för tjänster på ICA under ett par månader och så dök den här upp och jag tyckte det lät intressant. Jag kände ingen på ICA utan jag fick jobbet genom att söka med CV och personligt brev.


Är det ditt första jobb efter examen?

Nej, direkt efter examen började jag jobba som projektledare på TAM Retail. Det var en helt annan typ av tjänst på ett konsultbolag som jobbar med utveckling av handelsfastigheter. Jag jobbade med utveckling av köpcentrum och gallerior bland annat. Jag tror att den samlade erfarenheten av utbildningen och mitt jobb som projektledare gjorde att jag fick jobbet på ICA.

 

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Det är att introducera nya arbetssätt till människor som de ska börja jobba efter. Man kanske har haft en rutin och jobbat på ett visst sätt i 30 år och så kommer jag som konsult och introducerar nya sätt att arbeta. Det handlar mycket om mitt ledarskap och hur jag förmedlar nya arbetssätt till en hel grupp.


Hur har utbildningen förberett dig för de arbetsuppgifterna?

Det är svårt att säga en viss kurs, men generellt det faktum att jag har läst i tre år och har fått mycket kött på benen kring retail. Jag har fått ett helhetsperspektiv som gör att jag känner en trygghet inför att förmedla saker på ett visst sätt.


Varför valde du att läsa service management med inriktning retail?

Jag fick tips av en bekant som gick utbildningen, som sa att hon var jättenöjd. När jag började ta reda på mer om utbildningen fastnade jag för retailkurserna som lät väldigt spännande. Det började också hända mycket med e-handel just då vilket gjorde att utbildningen kändes aktuell.  


Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Det främsta jag har med mig är kundperspektivet. Att utveckla en handelsplats utifrån kunden hade jag med mig till mitt första jobb efter examen på TAM Retail och det är precis det som är kärnan i mitt nuvarande jobb också. Allt vi gör är för kunden och just den inställningen har jag med mig från utbildningen.

 

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Jag skulle tipsa om att nyttja sociala nätverk, det ger jättemycket. Håll ögonen öppna för inbjudningar till olika mässor och liknande. Även att extrajobba har varit sjukt bra. Det kan kännas som ett ”dåligt” jobb men det är väldigt värdefullt att ha på sitt CV. För mig var det viktigt att ha jobbat på golvet så jag sökte mig till en klädbutik samtidigt som jag mixade det med olika serviceyrken t ex reception och servitris. Det är bra att samla på sig olika erfarenheter. 

 

Har du något tips på hur man söker jobb?

När jag pluggade gick jag in i butiken och bad att få prata med butikschefen. Så fungerar det inte riktigt efter examen, men jag skulle tipsa om att förutom att följa ansökningsprocessen – via hemsida eller hur det än är utformat – så ring också till den som är ansvarig eller skicka ett extra mail. Den personliga kontakten är viktig. Även alla olika typer av nätverksforum är bra, ut och träffa människor!

Ulrika Bengtsson

Namn: Ulrika Bengtsson

Befattning: Butikskonsult inom Ledande Butiksdrift

Organisation: ICA

Läste: Service management, Retail

Tog examen: 2015

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen