Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Frida Pålsson Werntoft

alumn från Service Management
Jag har framförallt lärt mig att snabbt kunna ta till mig ny kunskap, sortera och prioritera. Organisations- och ledarskapskurserna går rakt in i det jag arbetar med idag och ekonomikurserna var väldigt värdefulla i min roll som Director of Sales och hotelldirektör.

Vad gör du i din roll?

Som Director of Passion på Clarion ansvarar jag för gäst- och medarbetarresan. Det innebär allt ifrån hur vi valt att rekrytera genom bland annat våra Talangjakter, till att vi har bra rutiner för onboarding samt att vi sedan boostar, motiverar och utbildar våra medarbetare när de är anställda hos oss på Clarion. När vi lyckas med detta så lyckas vi med gästresan och att ge den unika Clarion-service vi eftersträvar.

 

Hur fick du jobbet?

Jag blev kontaktad av Clarion. Tidigare arbetade jag som Culture Officer för Clarion Collection i en liknande roll. En kedja jag även arbetat som Director of Sales för samt Hotelldirektör. Dessförinnan arbetade jag som Area Sales Manager och Management Trainee på First Hotels. Min första kontakt med First Hotels etablerade jag på AGORAdagen på Campus och det ledde sedan till en Management Traineetjänst på samma bolag efter min examen 2004.

 

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Att jag delvis ska leda och inspirera på distans. Med över 150 mil mellan hotellen så ger det fysiska avståndet vissa utmaningar. Positivt är att jag har en Passion Coach på varje hotell som är tillsatt för att inspirera och stötta hotelldirektören i det dagliga viktiga kulturarbetet.

 

Varför valde du att läsa service management och din inriktning?

Jag valde programmet då jag fick en bred utbildning med närmre kontakt till näringslivet än jag uppfattade att många andra utbildningar hade. Själva hotellinriktningen föll sig naturligt då jag arbetat extra på bland annat Mäster Johan, numera MJ:s och kommit att älska servicebranschen och alla spännande mänskliga möten.

 

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Jag har framförallt lärt mig att snabbt kunna ta till mig ny kunskap, sortera och prioritera. Organisations- och ledarskapskurserna går rakt in i det jag arbetar med idag och ekonomikurserna var väldigt värdefulla i min roll som Director of Sales och hotelldirektör.

 

Hur relaterar ditt jobb till inriktningen du läste?

Väldigt väl då jag läste hotellinriktningen och har arbetat med det sedan min examen för 15 år sedan.

 

På vilket sätt har utbildningen förberett dig för en ledande roll?

Genom utbildningen fick jag en bred insikt i flera olika ämnesområden, vilket har rustat mig med effektfulla teorier som ledare. Jag valde också under studietiden att engagera mig ideellt genom att vara initiativtagare och projektledare för den första Agoradagen. Här fick jag testa ledarskap i praktiken, något jag varmt kan rekommendera för en bra erfarenhet samt möjlighet att fylla på ditt CV. Jag vet att många med mig värderar denna typ av erfarenhet högt vid rekrytering. 

 

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?

Välj utbildningen om du är intresserad av att jobba inom den dynamiska servicebranschen och uppskattar en tvärvetenskaplig, reflekterande och analyserande utbildning där inlärningsformerna har en bredd i form av bland annat case, problemlösning, grupparbeten men också individuell inlärning inför traditionella tentor. 

 

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Gå all in, gå på föreläsningarna, var aktiv och lägg ner energi i studierna – då blir allt mycket roligare och du kommer att få mer ut av din investerade utbildning. Applicera och använd teorierna under utbildningens gång genom att koppla det till de praktiska erfarenheter du har av yrkeslivet. Har du möjlighet och tidsutrymme välj ett extrajobb inom branschen. Prioritera och välj ett ställe där du ser att du får rätt chef, ställ frågor och var nyfiken. Att välja rätt chef är viktigare än själva positionen i sig. Med rätt ledare, som ser och utvecklar dig, så kommer öppningarna framgent. Lycka till!

Frida Pålsson Werntoft

Namn: Frida Pålsson Werntoft

Befattning: Director of Passion

Organisation: Clarion Hotel

Läste: Service Management, Hotel

Tog examen: 2004

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen