Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här
Efter examen kan man jobba väldigt brett, det har jag märkt på mina kursare – de har hamnat överallt.
Nätverk är så klart viktigt, men också att våga ta för sig och försöka framhäva det man har lärt sig.

Vad jobbar du med på Ikea?

Jag är ”Quality Integration Engineer” och jobbar med kvalitetssäkring i IT-system. Om man tänker sig att ett projekt är en tidslinje, då har man början i början någonting som heter kravperiod där man samlar in vad är det business-sidan vill ha och hur de ska använda det. Därefter följer själva projektet och sedan i slutet av projektet – där jag jobbar – går man tillbaka till kraven och säkerställer att allting är uppfyllt som utvecklarna har gjort. Kvalitetssäkring och optimering.


Finns det en koppling mellan din utbildning till jobbet du har idag?

Inte direkt. Men samtidigt så hade jag nog inte fått jobbet utan min utbildning. I princip alla jag jobbar med har läst till ingenjör, medan jag är Service Management-ekonom. Men tillsammans blir vi en bra kombination.

Tidigare jobbade jag som ”After Sales Manager, Logistic Control”, vilket var mer förankrat i utbildningen. Då jobbade jag med rutiner för kundservice för att minska ledtider mot kund, vilket leder till en nöjd kund. Det var mer direkt förankrat i det jag fick lära mig på utbildningen. Jag hade också en grupp på 5 personer som jag ledde i arbetet och satte upp rutiner för osv, så där fick jag använda mina kunskaper inom ledarskap.


Hur fick du ditt nuvarande jobb?

Efter examen läste jag först lite kurser inom webbdesign, retorik och danska, sedan läste jag fastighetsföretagande på Malmö högskola. Under tiden fick jag ett extrajobb via en gammal klasskompis från Service Management, som börjat jobba som rekryterare. Genom det extrajobbet gick jag vidare och hamnade så småningom som logistic controller.


Har du något tips på hur man söker jobb?

Nätverk är så klart viktigt, men också att våga ta för sig och försöka framhäva det man har lärt sig. Det kanske inte eftersöks en utbildning i just Service Management i jobbannonser, men ofta har studenter med en sådan examen liknande kunskap som den som efterfrågas. Det gäller att visa vad man kan. Man får inte vara rädd. Efter examen kan man jobba väldigt brett, det har jag märkt på mina kursare – de har hamnat överallt.

Ett tips från mig är: sök alla jobb som är relevanta. Man kan ju forma sitt CV och man måste inte alltid framhäva sin inriktning, för den spelar inte så stor roll enligt min erfarenhet. Är man rätt person för jobbet så får man det. Det är det som det handlar om. Det låter kanske klyschigt, men man kan bli vad som helst. Sedan tror jag att det är bra att kanske läsa lite extra kurser och nischa sin utbildning eller kanske gå ett masterprogram. 


Varför sökte du utbildningen?

En vän, som började här året innan mig, berättade om den och jag tyckte det lät intressant. Jag ville ha en bredare utbildning än bara ekonomi och så ville jag läsa i närheten av hemmet i Landskrona.  

Jag valde hotellinriktningen för att jag uppfattade att det var mest ledarskap där, vilket jag var intresserad av. Egentligen var mitt mål aldrig att jobba inom hotell, utan det var kunskaperna inom ledarskap jag var ute efter. 


Vad tyckte du var det bästa med utbildningen?

Miljön på Campus Helsingborg. Den är familjär, mer intim. Det finns en fin gemenskap och jag lärde känna de flesta människorna. Jag trivdes jättebra där. Det går dessutom bra att också ta del av studentlivet i Lund även om man bor och pluggar i Helsingborg.

Det bästa med utbildningen var att man fick många olika verktyg inom ledarskap och ekonomi samt en förståelse för hur organisationer fungerar.


Jobbade du vid sidan av studierna?

Ja, jag jobbade lite inom studentlivet och sedan fick jag plats på ett traineeprogram på Siba i Göteborg.  Jag jobbade sedan varannan helg parallellt med studierna.


Skulle du rekommendera andra att läsa SM?

Ja, absolut.
 

Varför?

Jag minns en lärare på examensdagen som frågade om jag visste ”vad jag blivit nu”. Och det visste jag ju inte, jag hade ingen aning. Men läraren menade att man under utbildningen fått en särskild inställning, alltså att det unika med en student på Service Management är att vi kan se på situationer på ett helt annat sätt. Det tror jag stämmer ganska bra. Även om jag inte minns exakt vilka teorier jag lärde mig eller vad de hette, så har jag fått ett speciellt synsätt som jag sedan haft nytta av i mitt yrkesliv. 

Toni Salinas

Namn: Toni Salinas

Befattning: Quality Integration Engineer

Läste: Service Management, inriktning Hotel

Organisation: Ikea

Examensår: 2012

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen