Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Statistik: Statistiska metoder för marketing science

Kurs 7.5 högskolepoäng

Beskrivning

Arbetar du med marknadsföring? Känner du att du behöver lära dig mer om marknadsundersökningar? Vill du fördjupa dina kunskaper om statistiska metoder? Då är det här kursen för dig!

Den här kursen är tänkt för dig som är yrkesverksam inom marknadsföring och vill lära dig mer om statistiska metoder inom marknadsundersökningar. Den kan också läsas som ett komplement till magisterprogrammet i marknadsföring. Kursen fokuserar därför på praktisk tillämpning av ett antal olika statistiska metoder som är användbara inom marketing science. Undervisningen är även förlagd till sen eftermiddag en dag i veckan för att möjliggöra arbete dagtid.

Kursens innehåll

Inledningsvis kommer centrala begrepp och termer inom beskrivande statistik och statistisk inferens att repeteras. Sedan kommer du få lära dig dels om metoder och frågeställningar inom urvalsmetodik och datainsamling (enkätundersökningar) och dels om hur man designar och analyserar experiment. Ett viktigt avsnitt på kursen är korrelations- och regressionsanalys, som är de kanske mest använda analysmetoderna inom marketing science. Vi kommer att diskutera statistiska metoder för segmentering. Dessutom kommer du att få lära dig ett antal olika tekniker som förekommer inom marketing science, bl.a. diskriminantanalys, korrespondensanalys, MDS och konjointanalys.

Efter kursen

Efter kursen har du kunskaper för att kunna planera och analysera resultaten av marknadsundersökningar i praktiken.

Stängd för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

Statistiska institutionen

Besöksadress
Tycho Brahes väg 1, 223 63 Lund

Postadress
Box 7080, 220 07 Lund

+46 46 222 89 21

http://www.stat.lu.se

Pierre Carbonnier

Studievägledare

+46 46 222 89 06

pierre [dot] carbonnier [at] stat [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen samt minst 7.5 hp i statistik.

Urval

Platserna fördelas enligt: Högskolepoäng (HPAV): 100 %.

Anmälan & antagning

Start Vårterminen 2024

Blandad undervisningstid Lund, deltid 25%

På engelska, distansutbildning

Inga obligatoriska träffar

Studieperiod

15 januari 2024 - 2 juni 2024

Ansökan

Stängd för anmälan

UrvalsgrupperVT 2024

Totalt antal antagna

Vårterminen 2024 - 25 st

- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen

Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Statistik: Statistiska metoder för marketing science är 15 000 SEK.