Niklas, företagsrådgivare på bank
Har läst programmet Service Management, inriktning Turism & Hotel
Mitt CV utmärkte sig bland de andra sökandenas. Att jag hade kunskap om servicebranschen och var duktig på kundkontakt var värdefullt och intressant enligt min chef. Att jobba på bank är ju ett slags serviceyrke.
Vad innebär ditt jobb?
Jag jobbar som företagsrådgivare på Nordea, en roll som innebär ett övergripande ansvar för en kundstock bestående av företagskunder och företagarnas privata engagemang. Det inkluderar bland annat ansvar för finansiell rådgivning, kredit- och sparandeaffärer samt löpande kontakt gällande övriga tjänster och produkter.
Hur fick du jobbet?
Jag fick tips om att det fanns en företagsrådgivartjänst ledig på Nordea i Växjö. Efter att jag fått jobbet fick jag veta att mitt CV hade utmärkte sig bland de andra sökandens, som var mer traditionella ekonomer. Att jag hade kunskap om servicebranschen och var duktig på kundkontakt var värdefullt och intressant enligt min chef. Att jobba på bank är ju ett slags serviceyrke.
Vad jobbade du med tidigare?
Under utbildningen skaffade jag mig många kontakter och försökte nätverka mycket. Efter examen fick jag tips om att Zurich Insurance, ett av världens största försäkringsbolag, erbjöd internships i Dubai. Jag fick en sådan praktikplats och därmed möjlighet att jobba på marknadsavdelningen på deras huvudkontor för hela Mellanöstern och delar av Asien. Det var verkligen superhäftigt och jag lärde mig väldigt mycket.
Efter praktiken fick jag jobb på Quality Travel, där jag arbetade ganska operativt med att försöka expandera deras reseportfölj, ta fram nya resmål och specialdesignade resor osv. Det var ett väldigt roligt jobb, men när jag fick tipset om Nordea kände jag att jag ville inrikta mig mer mot ekonomidelen, som jag tyckte var roligast när jag pluggade.
Du har haft en arbetsledande roll, tyckte du att utbildningen gav dig bra verktyg för den rollen?
Ja, det tycker jag. Jag hade dock inte något riktigt personalansvar, utan var mer den person som skulle driva projekt. Men just ledarskapsbiten var en av grundanledningarna till att jag valde utbildningen från början och jag hoppas och tror att jag kommer får mer användning av de kunskaperna i min framtida karriär.
Varför sökte du Service management och hur fick du reda på att utbildningen fanns?
Jag minns att jag beställde hem Lunds universitets utbildningskatalog och tänkte först söka ekonomiutbildningen, men så fastnade jag ganska snabbt för Service management. Jag tyckte det lät som en riktigt spännande och intressant utbildning och gillade det här man tog utgångspunkt i tjänstesektorn. Vi lever ju i ett tjänstesamhälle idag och jag tyckte det kändes som en utbildning som låg rätt i tiden.
Har du fått kompetenser från utbildningen, som du använder i ditt dagliga arbete?
Ja absolut, jag jobbar mycket med kundnöjdhet och att skapa mervärde för kunden och där har jag med mig en trygghet från utbildningen. Jag har också fått med mig bra kunskaper om hur det är att driva ett bolag utifrån ett organisatoriskt och finansiellt perspektiv.
Skulle du rekommendera programmet till andra?
Ja, det skulle jag. Det är en bred utbildning, som är unik och lägger en bra grund oavsett vad du vill jobba med i framtiden.
Om du skulle ge ett tips till studenter som precis påbörjat utbildningen. Vad skulle du säga till dem?
Glöm inte ta vara på mervärdet runtomkring utbildningen – delta i allting, knyt kontakter, prata med dina klasskompisar och håll kontakten! Stäng inte in dig och bara plugga, utan delta i företagsträffar som anordnas på skolan, näringslivsdagar, häng med på allt för det har du stor nytta av framöver i din karriär.
Intervjun gjordes 2019.
Namn: Niklas Östmark
Befattning: Företagsrådgivare
Läste: Service Management, inriktning Turism och hotell
Organisation: Nordea
Examensår: 2016