Namn: My Lindersson
Befattning: e-Commerce Manager
Läste: Service Management, inriktning Retail
Organisation: jem & fix
Examensår: 2015
Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).
Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.
alumn från Service Management
Vad jobbar du med?
Min nuvarande roll är väldigt bred, eftersom jag fungerar som projektledande e-Commerce Manager. Vi står just nu i startgroparna för att lansera byggvarukedjan jem & fix svenska e-handel och då är det mycket som det ska hållas styr på samtidigt. I rollen som projektledare samordnar jag våra avdelningar för marknad och inköp samt lager och kundtjänst, för att säkerställa att allt finns på plats samt att alla ”är med på tåget” den dag då köpknappen blir synlig på webben. När jag ”bara” är e-Commerce Manager så ligger stort fokus vid att optimera innehållet på vår hemsida i syfte att driva kunder till butik och öka konverteringen. Jag arbetar även med den digitala marknadsföringen samt uppföljningar och underlag till våra externa samarbetspartners för exempelvis SEO och SEM.
Hur fick du jobbet?
Jag fick nys om jobbet via en gemensam kontakt till mig och jem & fix kedjechef, som sedan tipsade kedjechefen om att ta kontakt med mig. Därefter blev jag kallad till ett par intervjuer och fick sedan göra ett mer omfattande personlighetstest.
Vad är den största utmaningen i ditt jobb?
Den största utmaningen skulle jag nog säga är att få med sig alla i organisationen på samma tåg. Det är en särskilt stor utmaning när man arbetar för en butikskedja som under flera år har expanderat kraftigt med sina fysiska butiker. Det kan samtidigt vara svårt att få butikspersonalen att se butiken online som en tillgång, snarare än ett hot. Därmed är tydlig kommunikation enormt viktigt.
Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?
Eftersom projektledning är en stor del av både min nuvarande tjänst och mina tidigare tjänster, har jag haft god nytta av utbildningens alla projektarbeten. Den studieteknik som jag använde mig under studietiden har jag tagit med mig in i yrkeslivet och den ser jag till att applicera på både planering och utförande av mina projekt.
Det faktum att serviceaspekten och kundperspektivet är centrala delar av Service management-utbildningen är i sin tur något som jag tror har influerat mig i mitt arbetssätt. För mig är det en självklarhet att det är slutkunden som ska stå i fokus i alla lägen och likaså att man betraktar organisationen som en helhet och inte som en samling åtskilda avdelningar. I min roll som e-Commerce Manager ser jag därför till att få insyn i så många delar av organisationen som möjligt och framförallt i de ärenden som inkommer till kundtjänst och hur de hanteras.
På vilket sätt har utbildningen förberett dig för en ledande roll?
Alla utbildningens projektarbeten har varit bidragande i utvecklingen av mitt ledarskap, både när det gäller förmågan att leda mig själv och att leda, motivera och samarbeta med andra människor. Jag upplever även att de kurser som varit inriktade på just ledarskap och organisationsstyrning har bidragit med en god förståelse för både det egna ledarskapet och andras ledarskap. Det har i sin tur hjälpt mig att förstå vilka bitar jag behöver jobba på, för att nå större potential att bli den typ av ledare som jag själv skulle vilja ledas av.
Varför valde du att läsa Retail, Service management?
Jag valde Service management-programmet och Retail-inriktningen eftersom jag tyckte att programinnehållet lät mer spännande än exempelvis det för en mer renodlad ekonomiutbildning, vilket jag också övervägde att läsa. Jag hade tidigt siktet inställt på att i framtiden ha en ledande roll inom detaljhandeln och därmed verkade det valda programmet som rätt kort att satsa på.
Hur ska man tänka om man funderar på att välja Service management?
Utbildningen blir enligt min mening lite vad du gör den till. Eftersom utbildningen erbjuder en bred grund att stå på, är det upp till dig själv som student att ta de chanser som ges till att gräva djupare inom de områden du är särskilt intresserad av. Om du önskar få ut så mycket som möjligt av utbildningen, är det viktigt att vara införstådd med att utbildningen kräver en ordentlig dos engagemang. Det gäller oavsett du väljer att lägga fullt fokus vid studierna, eller att kombinera studierna med extrajobb för att skaffa dig praktisk erfarenhet.
Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?
Försök att alltid komma igång under dag ett av kursen. Det spelar ingen roll om det handlar om att läsa litteraturen till kommande föreläsning, eller att planera ett projektarbete. Kommer du igång från start slipper du troligtvis stress och minskar risken att inte ta till sig allt på ett effektivt sätt. Jag själv upplevde att det var särskilt effektivt att läsa litteraturen inför föreläsningarna. På så vis gick det lättare att följa med i det som föreläsaren gick igenom, vilket i sin tur gav en bättre förståelse för det som stod i böckerna och artiklarna.
Namn: My Lindersson
Befattning: e-Commerce Manager
Läste: Service Management, inriktning Retail
Organisation: jem & fix
Examensår: 2015