Samfundet som konstant, samfundet som variabel - retfärdiggörelse af läring som magtproblem
Författare
Redaktör
- Mads Hermansen
Summary, in Swedish
I antologibidraget visas att lärande, eller kanske snarare deltagande i olika former av utbildning, rättfärdigas på olika sätt beroende på om de som utbildas är barn eller vuxna. Rättfärdigandet sker genom retoriska konstruktioner av samhället som närmast kan ses som motsatser: barnens skolgång rättfärdigas genom att samhället konstrueras som en, åtminstone värdemässig, konstant; vuxnas deltagande i utbildning rättfärdigas å andra sidan genom att samhället konstrueras som en variabel i ständig och omvälvande förändring. Vad ska vi då ha en sådan kunskap om rättfärdigande av utbildning till? Framförallt kan den kunskapen användas i en kritisk reflektion över den idag ymniga utbildningsretoriken.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2005
Språk
Danska
Sidor
57-82
Publikation/Tidskrift/Serie
Läring - en status
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Klim
Ämne
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
- Educational Sciences
Nyckelord
- lärande
- sociology
- social kompetens
- sociologi
- makt
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 8779553583