Kvinnliga hjältars möjligheter och begränsningar i Playstation2 spel: en jämförande narrativ textanalys med genus aspekt
Författare
Summary, in Swedish
Syftet med denna uppsats har varit att utforska den interaktiva medietexten och se vilka möjligheter och begränsningar som döljer sig där. För att göra detta har jag valt att granska och jämföra tre stycken PS2 spels berättelser, handling och aktörer, och på så sätt ta reda på hjältinnornas utrymme och möjligheter i PS2 spelen, i jämförelse med hjältarnas. Metod: För att kunna granska den interaktiva medietexten har jag valt att granska genusstrukturerna i tre olika Playstation2 spel, genom en jämförande narrativ textanalys, med genusaspekt. Utgångspunkter har bl.a. varit latenta och manifesta funktioner i medietexten samt kvinnors underordnade samhälleliga ställning. En annan utgångspunkt har varit att den konsolspelstexter kommunicerar annorlunda - både vad gäller producenter och publiker, samt texter till texter - än vad som brukar beskrivas i traditionella kommunikationsmodeller, med ett linjärt sändare till mottagare perspektiv. Slutsatser: Mina huvudsakliga resultat/slutsatser är att; visst lever förlegade könsroller kvar inom konsolspelvärlden, men även att flera av spelen innehåller vissa feministiska inslag. Hjältinnorna kämpar på bra, speciellt när inte hjältarna är närvarande. Om både hjälte och hjältinna närvarar samtidigt i medietexten, förhåller sig hjältinnan oftast underordnad ställning gentemot hjälten. Dessutom är hjältinnornas berättelser svagare än hjältarnas, som på så sätt blir de egentliga huvudrollsaktörerna.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2003
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 501 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Social Sciences
Nyckelord
- Playstation2
- konsolspel
- hypertext
- genus
- narrativ textanalys
- hjältar
- hjältinnor
- narrativ kommunikation
- interaktiva texter
- Press and communication sciences
- Journalistik, media, kommunikation
Handledare
- Mats Heide