En uteslutande estetisk teori? En kritisk studie av begreppet postdramatisk teater
Författare
Summary, in Swedish
I denna uppsats har jag undersökt vad Hans-Thies Lehmanns studie Postdramatic Theatre inneburit för det västerländska teatersammanhanget, samt varför den fått större uppmärksamhet än den postmoderna teorin. Jag har med hjälp av kritikerna Elinor Fuchs och Catherine Bouko konstaterat att det finns en rad problem med Lehmanns teori, som att den är otydligt definierad och att den utesluter samhälleliga kontexter. Jag har också gett en rad olika perspektiv på hur teaterutvecklingen kan förstås i relation till en större kulturell utveckling i samtiden. Här drar jag en parallell till de konsekvenser som medialiseringen medfört för mänsklig kommunikation och specifikt för teatern. Jag har också kommit fram till att det som kännetecknar den samtida teatern är en variation av dramatiska och icke-dramatiska element och införandet av autentiska och verkliga inslag på scen. Det är inte längre tabu att utgå från sig själv och sina egna upplevelser.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2012
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 328 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- Theatre studies
- Postdramatic theatre
- Hans-Thies Lehmann
- Drama
- Contemporary theatre
Handledare
- Rikard Loman (Lektor)