Religionskritik i en postmodern tid

Redaktör

• Olof Franck

Summary, in English

I en postmodern kontext blir traditionell religionskritik, som bygger på förnekandet av Guds metafysiska existens, irrelevant. Speciellt gäller detta när religionen förstås anti-realistiskt. Möjligheten till religionskritik är därmed dock inte uttömd hävdar artikeln. Exempelvis kan relevansen av en religiös reaktion inför existentiella erfarenheter ifrågasättas. En sammanvägning görs av hur religiös realism respektive religiös anti-realism står sig inför en ateistisk religionskritik.

Mellan vidskepelse och vetenskap : att tro, att tvivla - och att veta

Del av eller Kapitel i bok

Föreningen lärare i religionskunskap

• Religious Studies