Meningsfullt arbete i krävande arbetsmiljö - lärare i skolan
Författare
Redaktör
- Rolf Å. Gustafsson
- Ingvar Lundberg
Summary, in Swedish
En stor majoritet av lärarna i grund- och gymnasieskolan upplever sitt arbete som mycket meningsfullt, samtidigt som de rapporterar allvarliga, i synnerhet psykosociala, arbetsmiljöproblem. Skolan har under de senaste 10-15 åren blivit ett av våra största arbetsmiljöproblem. Detta gäller såväl elevernas som personalens arbetsmiljö. Vad gäller de senare redovisas här uppgifter om lärares psykosociala arbetsmiljö och ohälsa, vilken kopplas samman med skolans förändringar under de senaste 15 åren. Utifrån egna fallstudier pekar vi slutligen på vad i dessa förändringar som lärare beskriver som negativt för den egna arbetsmiljön.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2004
Språk
Svenska
Sidor
301-319
Publikation/Tidskrift/Serie
Arbetsliv och hälsa 2004
Fulltext
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Liber
Ämne
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
- Educational Sciences
Nyckelord
- psykosocial arbetsmiljö
- skolförändring
- lärarforskning
- lärares arbetsmiljö
- sociology
- sociologi
- skolforskning
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
Status
Published
Projekt
- "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 9147700025