Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Skrivandet+och+utbildningen. En studie av skrivprocessen inom författarskolans ramar.

Författare

  • Lo Söllgård

Summary, in Swedish

I uppsatsen ställs frågan: ”Vilka delar av skrivprocessen ryms inom utbildningen på Lunds universitets författarskola?” Svar söks genom att arbetet med det skönlitterära skrivprojekt Buren (Söllgård, 2013) sätts i relation till en diskussion kring skrivprocessen.
Slutsatsen är att författarskolan kan spela en avgörande roll i de delar av skrivprocessen som handlar om kunskap om text och skrivandets hantverk, men också i den del av skrivprocessen som kräver ifrågasättande av textens bärande idé. Jaget och erfarenheten som bygger den hela människan, vilken ett litterärt verk speglar, sträcker sig dock långt utanför klassrummets gränser och så gör även skrivprocessen.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för magisterexamen (Ett år)

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • Skrivprocess
  • kreativt skrivande
  • konstnärlig utbildning
  • författarskola

Handledare

  • Immi Lundin (FM)