Partierna som informationsspridare? : en kvalitativ studie av partiernas informationssatsningar inför Europaparlamentsvalet 2014
Författare
Summary, in Swedish
Syftet med min undersökning är att studera partierna och deras informationssatsningar inför Europaparlamentsvalet 2014 för att se på hur de ser på sin roll som kunskapsspridare och sitt
ansvar i förhållande till andra aktörer för att öka valdeltagandet och legitimiteten i EU.
Min undersökning har gjorts utifrån en hypotetisk-deduktivutgångspunkt och jag har genomfört intervjuer med representanter för alla svenska partier som innehar mandat i
Europaparlamentet inför valet 2014. Jag har jag kompletterat dessa data med information från respektive partis hemsida.
Min undersökning visar att partiernas informationssatsningar inför valet 2014 inte har ökat nämnvärt mycket jämfört med tidigare europaparlamentsval. Vidare visar min undersökning
att informationssatsningarna skiljer sig åt något mellan de olika partierna, men att traditionella medier fortfarande är viktigast men att sociala medier ses som ett viktigt komplement.
Vidare menar flera partiers respondenter att en viktig och avgörande faktor inför just detta europaparlamentsval är att det är ett så kallat supervalår vilket innebär att det generella
intresset för politik har ökat bland både politiker, media och medborgare. Å andra sidan pekar min undersökning på att den politiska kommunikationen mellan politiska aktörer, medieaktörer och medborgare fortsatt är bristfällig när det gäller
europaparlamentsvalet och även EU i synnerhet och även om det finns tendenser som tyder på
att kommunikationen har förbättras finns det stor potential och möjlighet till fortsatt
utveckling.
ansvar i förhållande till andra aktörer för att öka valdeltagandet och legitimiteten i EU.
Min undersökning har gjorts utifrån en hypotetisk-deduktivutgångspunkt och jag har genomfört intervjuer med representanter för alla svenska partier som innehar mandat i
Europaparlamentet inför valet 2014. Jag har jag kompletterat dessa data med information från respektive partis hemsida.
Min undersökning visar att partiernas informationssatsningar inför valet 2014 inte har ökat nämnvärt mycket jämfört med tidigare europaparlamentsval. Vidare visar min undersökning
att informationssatsningarna skiljer sig åt något mellan de olika partierna, men att traditionella medier fortfarande är viktigast men att sociala medier ses som ett viktigt komplement.
Vidare menar flera partiers respondenter att en viktig och avgörande faktor inför just detta europaparlamentsval är att det är ett så kallat supervalår vilket innebär att det generella
intresset för politik har ökat bland både politiker, media och medborgare. Å andra sidan pekar min undersökning på att den politiska kommunikationen mellan politiska aktörer, medieaktörer och medborgare fortsatt är bristfällig när det gäller
europaparlamentsvalet och även EU i synnerhet och även om det finns tendenser som tyder på
att kommunikationen har förbättras finns det stor potential och möjlighet till fortsatt
utveckling.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 819 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Social Sciences
Nyckelord
- informationssatsningar
- Europaparlamentsval 2014
- supervalår
- politisk kommunikation
- politiska partier
- sociala medier
Handledare
- Anamaria Dutceac Segesten (Biträdande Lektor)