Från buzzword till sanning?
From buzzword to truth?
Författare
Summary, in Swedish
Examensarbetets titel: Från buzzword till sanning?
Seminariedatum: 2014-06-05
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Jeanna Lundberg och Julia Undin
Handledare: Jon Bertilsson
Fem nyckelord: buzzword, fad, svenska reklambranschen, content marketing, fäste
Syfte: Att förbättra tidigare kunskap om hur reklambyråer i Sverige hanterar samt förhåller sig till buzzwords och fads. Uppsatsen syftar även till att undersöka vilka faktorer som påverkar huruvida ett buzzword får fäste.
Metod: Denna kvalitativa uppsats är skriven med en abduktiv ansats som mynnar ut i en citatdriven analys. För att analysera materialet har vi använt oss av en hermeneutisk analysmetod och empirin består framförallt av semistrukturerade intervjuer.
Teoretiska perspektiv: Vi har utformat vår teoretiska lins utifrån tre huvud kategorier; “Beståndsdelar”, “ Hantering och Förhållningssätt” och slutligen “Spridning och Imitation”.
Empiri: Empirin består av semistrukturerade intervjuer med personer med olika yrkesroller inom den svenska reklambranschen.
Resultat: Den svenska reklambranschen skiljer på buzzword som begrepp och dess faktiska innebörd. Det råder en viss skepsis gentemot användandet av buzzwords men de är användbara i försäljningssammanhang. Faktorer som påverkar huruvida ett buzzword får fäste är bland annat en gemensam och entydig definition, hur viktigt buzzwordet är för verksamheten samt den generella uppfattningen av branschen.
Seminariedatum: 2014-06-05
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Jeanna Lundberg och Julia Undin
Handledare: Jon Bertilsson
Fem nyckelord: buzzword, fad, svenska reklambranschen, content marketing, fäste
Syfte: Att förbättra tidigare kunskap om hur reklambyråer i Sverige hanterar samt förhåller sig till buzzwords och fads. Uppsatsen syftar även till att undersöka vilka faktorer som påverkar huruvida ett buzzword får fäste.
Metod: Denna kvalitativa uppsats är skriven med en abduktiv ansats som mynnar ut i en citatdriven analys. För att analysera materialet har vi använt oss av en hermeneutisk analysmetod och empirin består framförallt av semistrukturerade intervjuer.
Teoretiska perspektiv: Vi har utformat vår teoretiska lins utifrån tre huvud kategorier; “Beståndsdelar”, “ Hantering och Förhållningssätt” och slutligen “Spridning och Imitation”.
Empiri: Empirin består av semistrukturerade intervjuer med personer med olika yrkesroller inom den svenska reklambranschen.
Resultat: Den svenska reklambranschen skiljer på buzzword som begrepp och dess faktiska innebörd. Det råder en viss skepsis gentemot användandet av buzzwords men de är användbara i försäljningssammanhang. Faktorer som påverkar huruvida ett buzzword får fäste är bland annat en gemensam och entydig definition, hur viktigt buzzwordet är för verksamheten samt den generella uppfattningen av branschen.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 357 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Business and Economics
Nyckelord
- buzzword
- fad
- svenska reklambranschen
- content marketing
- fäste
- the Swedish advertising business
Handledare
- Jon Bertilsson (The Way Brands Work: Consumers' understanding of the creation and usage of brands)