Participating in Synchronous Online Education
Författare
Summary, in Swedish
Behovet av utbildning ökar eftersom dagens anställda förväntas vara välutbildade och fortlöpande förkovra sig. Distansutbildning är ett kraftfullt sätt att möta detta behov. Nätbaserad utbildning, vilket enkelt kan definieras som distansutbildning via internet, är den vanligaste typen av distansutbildning. Inom nätbaserad utbildning är asynkron (fördröjd) kommunikation, via exempelvis e-post eller diskussionsfora, vanligt förekommande trots att många studenter upplever bristen på synkron (direkt) kommunikation, via exempelvis chatt eller videokonferens, som problematisk. Avhandlingen syftar till att ge en djupare förståelse av hur, varför och när synkron kommunikation, som ett komplement till asynkron kommunikation, påverkar studenters deltagande i nätbaserad utbildning.
För att få en rik förståelse av studenters deltagande via internet har ett antal datainsamlingsmetoder använts för att studera både upplevt deltagande och faktiskt deltagande. Studierna genomfördes i nätbaserade kurser på både grundläggande nivå och magisternivå, samt genom fokusgrupper med erfarna praktiker. Resultaten indikerar att synkron kommunikation kan förbättra studenters deltagande via internet. Två dimensioner av deltagande urskiljdes, vilka benämndes personligt deltagande och kognitivt deltagande. Synkron kommunikation kan användas som ett komplement till asynkron kommunikation för att stödja personligt deltagande. Detta kan ge upphov till ökad motivation och gemensam förståelse, särskilt i mindre grupper. Synkron kommunikation verkar särskilt lämplig för att stödja planering och sociala relationer, samt för att utbyta information med en lägre grad av komplexitet. I slutet av avhandlingen föreslås ett antal riktlinjer om när det kan vara lämpligt att kommunicera synkront i nätbaserad utbildning.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2007
Språk
Engelska
Publikation/Tidskrift/Serie
Lund Studies in Informatics
Volym
6
Fulltext
- Available as PDF - 941 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
KFS AB
Ämne
- Information Systems, Social aspects
Nyckelord
- Technological sciences
- Samhällsvetenskaper
- Social sciences
- systemteori
- Computer-mediated communication
- Online participation
- Synchronous communication
- Online education
- Teknik
- E-learning
- Distance education
- Informatics
- Informatik
- systems theory
Status
Published
Handledare
- Carlsson, Sven A. Carlsson, Sven A.
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1651-1816
- ISBN: 978-91-977186-1-5
Försvarsdatum
20 december 2007
Försvarstid
13:15
Försvarsplats
Holger Crafoord Centre, EC2:101, Ole Römers väg 6
Opponent
- Urban Nuldén (Associate Professor)